Czym jest gra kastomizowana?

Gry prezentowane w katalogu są rozwiązaniami uniwersalnymi, zaprojektowanymi z myślą o możliwie szerokiej grupie odbiorców. Dotykają one tematów ważnych dla rozwoju każdej organizacji, takich jak negocjacje, zarządzanie zespołem, współpraca, zmiana. Profesjonalny trener może na bazie takiej gry zbudować skuteczną i atrakcyjną sesję szkoleniową.
W niektórych przypadkach warto jednak rozważyć zaprojektowanie gry w oparciu o realia konkretnego rynku, rzeczywistości organizacyjnej lub z uwzględnieniem specyficznych celów rozwojowych unikalnych dla danej organizacji (np. wartości, kompetencji, wiedzy produktowej). Takim rozwiązaniem – projektowanym od początku z myślą o określonych realiach biznesowych – jest gra kastomizowana.

 

Kiedy warto kastomizować?

„Szycie gry na miarę”, czyli kastomizacja, jest szczególnie rekomendowane, gdy:

  • gra ma budować tożsamość z wartościami organizacji,
  • jest wykorzystywana w procesach onboardingu,
  • uczestnicy powinni poznać specyficzne procesy decyzyjne,
  • chcemy, by fabuła gry nawiązywała lub była osadzona w rzeczywistości organizacji,
  • gra ma się odwoływać do modelu kompetencyjnego organizacji lub wzmacniać wybrane kompetencje z takiego modelu,
  • chcemy, by gra promowała organizację wewnątrz i/lub na zewnątrz (grafiki, treści, produkty),
  • chcemy, by gra była prowadzona wyłącznie przez trenerów wewnętrznych organizacji dla szerokiego grona odbiorców,
  • chcemy, by eksperci z wewnątrz organizacji mieli wpływ na kształt gry.

 

Dlaczego warto kastomizować?

Korzyści z kastomizacji gry lub budowy nowej:

  • Dopasowanie gry do potrzeb Klienta odbywa się poprzez ścisłą współpracę na każdym etapie jej tworzenia.
  • W przypadku budowy gry od początku na zamówienie oferujemy pełne dopasowanie fabuły
    i mechaniki do rzeczywistości biznesowej Klienta.
  • Testowanie narzędzia na grupach testowych – grupa testowa „osadzona” w biznesie Klienta.
  • Realizacja celów edukacyjnych i fabuła dopasowana do specyfiki organizacji.
  • Różne możliwości prawne – przekazanie autorskich praw majątkowych, licencje.
  • Szkolenia z grą mogą być prowadzone przez ekspertów IBD lub trenerów wewnętrznych.

 

Dlaczego IBD Business School?

Wartość gier szkoleniowych jest związana z dwoma efektami, które łączą się w grach w unikalny sposób – budowaniem doświadczenia i zaangażowaniem odbiorcy. Osiągnięty efekt jest ściśle uzależniony od profesjonalnego zdefiniowania celów i umiejętnego przekucia ich w grę.

Aby zbudować wartościowe doświadczenie dla odbiorcy – odzwierciedlić rzeczywiste dylematy zarządcze lub sprzedażowe, wiarygodnie oddać realia, z którymi mierzy się menedżer lub pracownik, lub zaszyć w grze określone kompetencje lub wartości – potrzebne jest u firmy projektującej gry współwystępowanie trzech elementów:

  1. Współczesnej wiedzy z zakresu zarówno edukacji biznesu, jak i konkretnego zagadnienia, którego dotyczy gra.
  2. Rzeczywistego doświadczenia biznesowego i w pracy z biznesem.
  3. Umiejętności i doświadczenia w projektowaniu gier.

W IBD Business School od ponad 25 lat tworzymy spersonalizowane programy i narzędzia dla firm, łącząc wiedzę akademicką z dogłębną znajomością biznesu. Od ponad 5 lat w programach rozwojowych dla naszych Klientów stosujemy gry szkoleniowe. Tworzymy gry zarówno na zlecenie dla naszych Klientów, jak i na potrzeby własnych programów otwartych. Mamy doświadczenie zarówno w projektowaniu gier tradycyjnych (planszowych, karcianych), e-learningowych, jak i gier wideo. Warto nam zaufać!

 

Jak powstaje gra kastomizowana

Model projektowania gier szkoleniowych wg metodologii IBD Business School

 

 

 

Autorzy modelu: Andrzejewska B., Utracki P., 2014

 

ETAP 1: Analiza biznesowa i edukacyjna

Projektowanie gry szkoleniowej kastomizowanej rozpoczynamy od poznania Klienta i jego potrzeb. Ten etap to przede wszystkim spotkania z Klientem, na których doprecyzowujemy obszar zastosowania gry (np. rekrutacja, rozwój itp.), jakie zagadnienia gra ma poruszać (np. negocjacje, wartości, zarządzanie czasem) i dla jakiej grupy gra ma być przeznaczona (np. kierownicy, top management, dział sprzedaży). Równocześnie poznajemy organizację Klienta – strategię, wartości, model biznesowy, aby móc zaproponować rozwiązanie najlepiej dostosowane do danego segmentu rynku. W wybranych przypadkach sugerujemy i przeprowadzamy pogłębione badanie potrzeb grupy docelowej. Angażujemy do współpracy specjalistów w obszarach zainteresowania, z którymi będziemy się konsultować na różnych etapach projektowania.

 

ETAP 2: Cele

Na tym etapie formułujemy konkretne cele edukacyjne dla gry – jaką wiedzę i/lub umiejętności uczestnicy mają zdobyć oraz jakie postawy chcemy promować. Cele formułujemy uwzględniając informacje uzyskane od Klienta, dzięki analizie i w oparciu o dostępną wiedzę merytoryczną w obszarach zainteresowania (badania, publikacje, know-how Klienta i IBD). Określamy również jakie wskaźniki będą występować w grze (zależnie od tematyki narzędzia – np. marża, obrót, pozyskani klienci, zadowolenie pracowników itd.). Nasze rekomendacje oraz wstępną wizję gry omawiamy z Klientem.

 

ETAP 3: Prototyp

Ten etap projektowania wiąże się z przełożeniem wizji i celów edukacyjnych na fizyczną grę. Opracowujemy fabułę gry, określamy możliwe działania dla gracza-uczestnika, decydujemy jakie mechaniki zastosować, dodajemy garść losowości i szczyptę zabawy. Efektem jest tzw. „prototyp” gry, czyli pierwsza wersja gry, uwzględniająca kluczowe cele edukacyjne, fabułę, pierwszą wersję graficzną gry.

 

 

 

ETAP 4: Testowanie i prezentacja prototypu

Na tym etapie testujemy działanie prototypu w praktyce. Kolejne grupy testerów grają w grę, która na podstawie efektów rozgrywek jest modyfikowana i dopracowywana. Testowana jest spójność fabularna (czy uczestnicy intuicyjnie odnajdują w grze odniesienia do rzeczywistości), mechanika (czy wszystkie elementy działają zgodnie z przeznaczeniem), realizacja celów szkoleniowych (czy uczestnicy doświadczają założonych wcześniej zagadnień i czy z gry wypływają pożądane wnioski). Dążymy też do tego, żeby gra nie była nadmiernie skomplikowana (tzw. „próg wejścia”) i żeby pojawiał się flow (zaangażowanie w grę i syndrom „jeszcze jednej tury”). Gra powinna być nauką i zabawą jednocześnie i do tego dążymy na etapie testowania. Gdy prototyp w naszej opinii spełnia te wymogi umawiamy się na grę z Klientem.

 

 

 

ETAP 5: Beta testy, grafiki, druk

Uwzględniamy dodatkowe potrzeby związane z produktem, które Klient może zasygnalizować i przeprowadzamy dalsze testy ze zmianami. Gdy Klient zaakceptuje prototyp ruszają prace graficzne – propozycje przedstawiamy do akceptacji Klientowi. Stosujemy zgodnie z potrzebami elementy własne Klienta (np. logo, czy określoną gamę kolorystyczną). Na tym etapie opracowujemy szczegółowy przewodnik jak prowadzić grę oraz instrukcję z omówieniem dla trenera. Gdy gra jest już wydrukowana Klient otrzymuje od nas uzgodnioną liczbę egzemplarzy i uzgadniamy terminy szkoleń i/lub kalibracji trenerów wewnętrznych.

 

 

 

Orientacyjny czas przygotowania gry

  • Analiza biznesowa i edukacyjna: 2 tygodnie
  • Określenie celów: 1 tydzień
  • Opracowanie prototypu: 2 tygodnie
  • Testowanie i prezentacje prototypu (Alfa testy): 4 tygodnie
  • Beta testy, grafiki, druk: 4-6 tygodni

 

D o  p o b r a n i a:

Katalog-Gier-Szkoleniowych