Szkolenie pod lupą

Małgorzata Tokarska

 

Kształcenie pracowników to spory wydatek. Dlatego trzeba dobrze się zastanowić, gdzie przeprowadzić szkolenie i komu powierzyć. Programy badawcze, takie jak stworzony w Data Group, mogą pomóc w wyborze właściwej oferty

Każda firma, która kiedykolwiek organizowała szkolenie czy konferencję poza swoją siedzibą, zetknęła się z pewnością z koszmarem zacinających się starych rzutników („doskonale wyposażona sala konferencyjna”), brudnych łazienek wielkości pudełka od zapałek („do dyspozycji klientów pokoje z łazienkami”) czy oporną obsługą („miły, profesjonalny personel”). Skutki takiego niewypału mogą wielokrotnie przerosnąć ewentualne zyski z całej imprezy. Dlatego, zanim wyda się pieniądze (najczęściej niemałe), dobrze jest wiedzieć, dokąd zabiera się pracowników czy gości.

W tym właśnie celu od trzech lat Data Group prowadzi badanie opinii klientów, w wyniku, którego przyznawane są: godło „Wymarzony Ośrodek Szkoleniowo-Konferencyjny” oraz certyfikat „Organizator Szkoleń Najwyższej Jakości” — w dwóch podkategoriach: szkoły językowe i firmy szkoleniowe.

— Nie ma idealnej firmy czy ośrodka. Do każdego znajdą się jakieś zastrzeżenia i to wcale niekoniecznie dotyczące wyposażenia, ale czynników „miękkich”, przede wszystkim elastyczności — tłumaczy Katarzyna Puchalska z Data Group. Celem takich programów badawczych jest, z jednej strony, odsianie nieuczciwych i niesolidnych graczy, z drugiej zaś — pomoc jego laureatom w dostosowywaniu się do oczekiwań klientów, a także ustalanie standardów wysokiej jakości szkoleń i promowanie najlepszych. — Klienci o wiele chętniej dzielą się swoimi zastrzeżeniami z firmą badawczą niż ośrodkiem czy firmą szkoleniową — mówi Puchalska.

— Dzięki temu, wysyłając laureatowi raport z badania, dostarczamy mu bezcennej wiedzy na temat potrzeb jego klientów. Czasem, żeby je spełnić, wcale nie trzeba wielkich zmian i można zareagować natychmiast. Niestety, nie wszyscy nasi laureaci biorą sobie do serca takie zastrzeżenia, ale większość uważa, że raport jest dla nich po mocą, czego potwierdzenie znajdują w reakcjach klientów.

Konkurs przebiega w kilku etapach. Pierwszy etap to przesłanie kwestionariuszy i wstępna weryfikacja placówek. Następnie dokonywana jest ocena jakościowa, która w odniesieniu do firm szkoleniowych i szkół językowych obejmuje różne elementy realizacji kursów i współpracy z klientem. W przypadku ośrodków jest to ocena dopasowania obiektu do potrzeb za mawiającego, elastyczność, doświadczenie i wysoki standard obsługi.

Na podstawie rozmów z klientami wybranymi z list przysyłanych przez badane firmy i placówki wybierani są laureaci. — Niestety, zabrakło wśród nich kilku największych, najbardziej znanych ośrodków czy firm — tych, które uznały, że cieszą się wystarczającym uznaniem i nie muszą poddawać się badaniu. Ale i ta tendencja powoli się zmienia — zapewnia Katarzyna Puchalska. Tegoroczne badanie OSNJ potwierdzi In też zastrzeżenia wobec placówek, które nie otrzymały certyfikatu w roku ubiegłym. Ale rozmowy z klientami pokazały również, że na rynku działa znacznie więcej świetnych firm i szkół niż wzięło udział w badaniu — otrzymają one zaproszenie do wzięcia udziału w kolejnej edycji rankingu.

Wymarzony ośrodek szkoleniowo-konferencyjny

  • Hotel Polski*** Mielec
  • Centrum Hotelowo-Konlerencyjne „Witek”, Kraków
  • Centrum Wypoczynkowo-Konferencyjne „Geovita”, Zakopane
  • Dom Pracy Twórczej Polskiej Akademii Nauk w Wierzbie
  • Green Hotel Poznań-Komorniki
  • Hotel Podklasztorze”, Sulejów
  • Hotel „Bukowy Dworek” Centrum Konferencyjno- Szkoleniowe Gronów k. Łagowa Lubuskiego
  • Holel Tumski, Wrocław
  • Konstancja***, Konstancin-Jeziorna
  • Ośrodek Konterencyjny Kongres Centrum”, Kudowa Zdrój
  • Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy Hotel „Mikorzyn” Mikorzyn k. Konina,
  • Ośrodek Szkoleniowy Instytutu Rozwoju Biznesu
  • Pałac Mierzęcin. Centrum Szkoleniowe — Hotel, Mierzęcin
  • Wojskowy Zespół Wypoczynkowy „Jawor”, Solina
  • Zespół Pałacowy Ossolińskich Sterdyń

 Źródło Data Group; w badaniu wzięło udział 25 ośrodków

 

 

Źródło: Businessman Magazine 1.10.2003

Powrót...