Firma szkoleniowa — jaką chcą ją widzieć klienci? Podstawowe dane o badaniu
Ankieta zaadresowana została do pracowników działów HR i dotyczyła współpracy z firmami szkoleniowymi.
Celem internetowego badania ankietowego było uzyskanie informacji o celach stawianych przed firmą szkoleniową oraz stosowanych kryteriach doboru firm szkoleniowych. Przedmiotem badania był również poziom zaspokojenia potrzeb szkoleniowo-rozwojowych na poszczególnych poziomach w strukturze, jak i pozycja działów HR w organizacji.
Analiza statystyczna przeprowadzona została na podstawie danych uzyskanych od 84 osób.
Wyniki szczegółowe
I. Kryteria wyboru firmy szkoleniowej
L.p. | Kryteria | Średnia | % respondentów | ||
---|---|---|---|---|---|
zawsze + często | czasami | rzadko + nigdy | |||
1. | Doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej (menedżerskie, sprzedażowe, marketingowe i in.) | 4,4 | 90 | 7 | 3 |
2. | Uznana marka firmy szkoleniowej | 4,0 | 83 | 10 | 7 |
3. | Stosunkowo niska cena za dzień szkoleniowy | 3,5 | 55 | 25 | 20 |
4. | Samplingi oraz inne formy prezentacji kadry merytorycznej firmy szkoleniowej | 3,1 | 36 | 33 | 31 |
5. | Realizacja projektów finansowanych ze środków unijnych przez firmę szkoleniową | 3,1 | 36 | 33 | 24 |
6. | Akademickie przygotowanie kadry trenerskiej | 3,0 | 26 | 31 | 33 |
7. | Działalność doradcza prowadzona przez firmę szkoleniową | 3,0 | 29 | 38 | 33 |
1 — nigdy, 2- rzadko, 3 — czasami, 4 — często, 5 — zawsze
- Doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej i uznana marka firmy szkoleniowej to najczęściej stosowane kryteria doboru firmy szkoleniowej; pozostałe kryteria stosowane są czasami.
- 1/3 respondentów stosuje samplingi rzadko lub nigdy.
- Ponad połowa respondentów bierze pod uwagę niską cenę za dzień szkoleniowy.
Kompetencje doradcze i wiedza akademicka firm szkoleniowych wpływają w małym stopniu na wybór firmy szkoleniowej.
II. Cele stawiane przed firmą szkoleniową
L.p. | Cele | Średnia | % respondentów | ||
---|---|---|---|---|---|
zawsze + często | czasami | rzadko + nigdy | |||
1. | Realizacja konkretnego szkolenia zgodnie z Państwa oczekiwaniami | 4,4 | 86 | 12 | 2 |
2. | Rekomendacja działań przygotowana przez firmę szkoleniową oparta o analizę potrzeb, problemów organizacyjnych lub wyzwań rozwojowych | 3,6 | 56 | 26 | 18 |
3. | Weryfikacja przez firmę szkoleniową założonych planów szkoleniowych | 3,2 | 45 | 25 | 30 |
- Najczęściej stawianym celem przed firmą szkoleniową jest realizacja konkretnego szkolenia zgodnie z oczekiwaniami.
- 18% respondentów nigdy lub rzadko oczekuje od firmy szkoleniowej rekomendacji działań szkoleniowych.
- 30% respondentów nigdy lub rzadko oczekuje od firmy szkoleniowej weryfikacji założonych planów szkoleniowych.
Część szkoleń może być realizowana niezgodnie z rzeczywistymi potrzebami firmy.
Ryzykowne dla firm zlecających szkolenie jest brak systematycznej weryfikacji planów szkoleniowych.
III. Poziom zaspokojenia potrzeb szkoleniowo-rozwojowych
L.p. | Poziomy organizacyjne | % respondentów | ||
---|---|---|---|---|
wystarczające | niewystarczające | nie wiem | ||
1. | Pracownicy liniowi | 46 | 50 | 4 |
2. | Menedżerowie liniowi i średniego szczebla | 38 | 58 | 4 |
3. | Kadra dyrektorska | 45 | 44 | 11 |
4. | Zarząd firmy | 43 | 39 | 18 |
1 — nigdy, 2- rzadko, 3 — czasami, 4 — często, 5 — zawsze
- Niewielkie zróżnicowanie w poziomie zaspokojenia potrzeb szkoleniowo-rozwojowych pomiędzy poszczególnymi poziomami organizacyjnymi.
- Zakres działań szkoleniowo-rozwojowych jest niewystarczająca dla dużej części pracowników.
IV. Pozycja HR w organizacji
L.p. | Stwierdzenia | % respondentów | ||
---|---|---|---|---|
tak | nie | nie wiem | ||
1. | Prezes lub wiceprezes Zarządu aktywnie włącza się w najważniejsze procesy HR | 71 | 21 | 8 |
2. | Posiadamy spisaną strategię zarządzania zasobami ludzkimi | 45 | 49 | 6 |
3. | Funkcja HR jest reprezentowana w Zarządzie | 26 | 69 | 5 |
- Powstaje wątpliwość, czy aż tak silna jest pozycja HR w organizacjach i czy rzeczywiście około połowa firm posiada strategię zarządzania zasobami ludzkimi.
V. Stopień zadowolenia ze współpracy z firmami szkoleniowymi
- Poziom zadowolenia z dotychczasowej współpracy z firmami szkoleniowymi jest stosunkowo wysoki — 2/3 respondentów jest bardzo zadowolonych lub zadowolonych ze współpracy.
- Dziwi, że aż 1/3 respondentów nie ma jasnej oceny swojego poziomu zadowolenia ze współpracy z firmami szkoleniowymi.
VI. Poziom zadowolenia ze współpracy z firmami szkoleniowymi a cele stawiane przed firmą szkoleniową
- Im częściej cena za dzień szkoleniowy jest kryterium wyboru firmy, tym mniejsze zadowolenie ze współpracy.
- Im częściej oczekuje się od firmy weryfikacji założonych planów szkoleniowych, tym większe zadowolenie ze współpracy.
- Pozostałe kryteria i cele wydają się nie mieć związku z oceną poziomu zadowolenia.
VII. Cele stosowane przed firmą szkoleniową a kryteria jej doboru
- Jeśli od firmy szkoleniowej oczekuje się realizacji konkretnego szkolenia zgodnie z oczekiwaniami, to bardziej istotne jest doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej.
- Jeśli od firmy szkoleniowej oczekuje się rekomendacji działań szkoleniowych, to tym większe znaczenie ma doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej i prowadzenie działalności doradczej.
VIII. Działania strategiczne a kryteria doboru firm szkoleniowych
Działania strategiczne firmy mają związek zarówno ze stosowanymi kryteriami doboru, jak i z poziomem zaspokojenia potrzeb szkoleniowych.
Jeżeli firma działa strategicznie, to częściej stosuje następujące kryteria doboru: realizacja projektów finansowych ze środków unijnych, akademickie przygotowanie kadry trenerskiej i prowadzenie działalności doradczej przez firmę szkoleniową oraz określa wyższy poziom zaspokojenia potrzeb szkoleniowo-rozwojowych.