Szkoleniowe gry symulacyjne — gra jako metoda kształcenia
Dlaczego szkoleniowe gry symulacyjne są skuteczną metodą uczenia się? Ponieważ stanowią próbkę rzeczywistości, którą można obserwować, oceniać, wobec której można wyciągać wnioski i podejmować konkretne decyzje, widząc ich skutki.
Początkiem każdej nauki jest osobiste doświadczenie.
Hans Zeier
Człowiek nie może zrozumieć u innych tego, czego sam nie przeżył.
Hermann Hesse
Zgodnie z psychologią uczenia się oraz podejściem w psychologii zwanym „Experimental learning” i „Action learning” ludzie najlepiej uczą się poprzez doświadczanie. Doświadczenie rozumiane jest jako metoda prób i błędów podejmowanych w trakcie działania. Doświadczenie dostarcza bodźców do zmiany zachowania. Jest to szczególnie użyteczne w uczeniu osób dorosłych. Utrwalone silne wzorce i nawyki często blokują dojrzałych ludzi na otwarcie się na nowe formy zachowań, nowe strategie decyzyjne i umiejętności. Symulacyjne gry szkoleniowe stanowią doskonałą próbkę rzeczywistości, w której gracze realnie działają i doświadczają skutków swoich działań, mają możliwość obserwacji wybranych przez siebie strategii oraz usprawniania się metodą prób i błędów.
Szkoleniowe gry symulacyjne, czyli uczenie się przez doświadczenie
O efektywności gier szkoleniowych stanowi uczenie się przez doświadczenie, opisane przejrzyście w znanym modelu uczenia się D. Kolba. Model ten mówi nie tylko o tym jak skutecznie może uczyć się człowiek, ale też o tym jak może uczyć się organizacja — czyli jak wzmacnia się know–how organizacji, rozumiany jako system zarządzania wiedzą w organizacji — w szczególności rozwiązywanie problemów, otwartość na niejednoznaczność informacji i umiejętność podejmowania decyzji w niepewnych warunkach.
Dlaczego gry są tak skuteczne?
- Atrakcyjność gier powoduje wzrost energii i motywacji do procesu uczenia się. W związku z tym nabywanie kompetencji czy zmiana postaw następują szybciej i z mniejszym oporem przed zmianą.
- Dynamiczność gry jako metody uczenia się przyśpiesza podejmowanie trudnych decyzji oraz ułatwia branie odpowiedzialności.
- Symulacyjne gry szkoleniowe dają rzetelny, wiarygodny i konkretny feedback uczestnikom, czy udało im się osiągnąć zamierzone efekty poprzez swoje decyzje i działania; gry dają szansę już na poziomie punktacji i samych wyników (zanim jeszcze trener/moderator przejdzie do omówienia) odniesienie efektywności decyzji graczy do faktycznych rezultatów, które osiągnęli, a w związku z tym – do realiów pracy uczestników.
- Decyzyjność uczestników w grze i ich samodzielność powoduje, że ta metoda lepiej niż inne umożliwia realny sprawdzian działań i decyzji uczestników; swoboda w decyzjach uczestnika gry powoduje, że feedback jest bardzo skuteczny.
Kluczowe korzyści z zastosowania szkoleniowych gier symulacyjnych w firmie
Korzyść 1: Gry umożliwiają uczenie się poprzez doświadczenie, co stanowi najbardziej pragmatyczną i użyteczną formę uczenia się w szkoleniu osób dorosłych w środowisku biznesowym.
Korzyść 2: Umożliwiają uczestnikom wzmocnienie efektywności osobistej i biznesowej poprzez:
- sprawdzian nabytych umiejętności i wiedzy w dotychczasowych szkoleniach,
- weryfikację stosowanych praktyk i zachowań w organizacji (odzwierciedla się to w decyzjach podejmowanych podczas symulacji),
- skuteczną zmianę postaw (jedną z najtrudniejszych umiejętności człowieka),
- wsparcie wdrażania w praktyce (dzięki udziałowi w symulacji) nabytych wcześniej na szkoleniach umiejętności i wiedzy.
Korzyść 3: Optymalizacja kosztów Klienta, wydatkowanych na rozwój kadry pracowniczej. Gry symulacyjne są narzędziami, które na stałe pozostają w organizacji. Dzięki temu jednorazowy zakup gry symulacyjnej umożliwia wielokrotne korzystanie z niej w kształceniu kadry. Ponadto konsultanci IBD Business School mogą przygotować trenerów wewnętrznych w organizacji i/lub wyższą kadrę menedżerską do prowadzenia takich symulacji, co umożliwia optymalizację kosztów dalszych szkoleń. Dodatkową korzyścią jest przygotowanie top managementu (poprzez przygotowanie do prowadzenia/moderowania gier) do pełnienia funkcji mentorów w organizacji, czyli wzmocnienia funkcji liderskiej stałego mentoringu kadry itp.
Korzyść 4: Szkoleniowe gry symulacyjne stanowią kluczowy know-how organizacji w rozwoju jej innowacyjnego potencjału.
Efektywność szkoleniowych gier symulacyjnych
O efektywności symulacyjnych gier szkoleniowych stanowi UCZENIE SIĘ PRZEZ DOŚWIADCZENIE.
Badania* pokazały, że gry odznaczają się wysoką efektywnością jako narzędzia edukacyjne w przypadku takich kluczowych kompetencji, jak m.in.:
- umiejętność podejmowania decyzji,
- planowanie i przewidywanie,
- rozumienie powiązań i zależności w strukturze firmy,
- budowanie zaangażowania i motywacji pracowników,
- umiejętności interpersonalne,
- umiejętności organizacyjne, w tym zarządcze.
Ponadto badania nad tego typu grami wskazały ich wyższą efektywność szkoleniową w porównaniu z innymi narzędziami szkoleniowymi i tradycyjnymi formami edukacji w przypadku takich kompetencji i umiejętności, jak:
- zdolności przywódcze,
- umiejętności organizacyjne (zarządzanie czasem, planowanie itp.),
- motywowanie do rozwoju,
- umiejętność syntetyzowania i aplikacji w praktyce wiedzy wyniesionej z innych szkoleń,
- samopoznanie i weryfikacja za pomocą gier własnych zdolności.
* Por. Gosen, Washbush, 2004; Fry, Kidron, Schriesheim, 1995; Biggs, Miles, Schubert, 1993
Osoby, które wzięły udział w grach symulacyjnych, przyznawały zwykle, że dzień gry pozwolił im na utrwalenie wiedzy zdobytej przez kilka lat nauki!
Gry mogą stanowić nie tylko wsparcie w uczeniu się nowych form działania i podejmowania decyzji, ale też mogą być doskonałym narzędziem typu assessment i development center, pozwalającym na weryfikacją dotychczasowych nawykowych działań.
dr Beatricze Andrzejewska
Zobacz także naszą ofertę z zakresu szkoleniowych gier symulacyjnych: