Konkurencyjność firmy — jak ją budować?
«Każdy menedżer wie, że zwiększanie konkurencyjności firmy to praca, która się nie kończy. Zastój jest najgorszym wrogiem przedsiębiorstwa — ocenia Włodzimierz Buśkiewicz, prezes Instytutu Rozwoju Biznesu [obecnie IBD Business School] w rozmowie z Rafałem Fabisiakiem z «Pulsu Biznesu». — Niestety, nadal są firmy, w których myślą, że np. mała konkurencja pozwoli bez większych przeszkód utrzymać pozycję na rynku. Bardzo łatwo wtedy przeoczyć zmiany i stracić wcześniejszą przewagę. Zresztą bardzo dobrze pokazały to lata kryzysu gospodarczego, który uwydatnił słabości, ale i mocne strony wielu przedsiębiorstw.»
Na pytanie o najczęstsze błędy popełniane podczas budowania konkurencyjności firmy, stwierdza: «Czasem wina leży po jej [firmy — przyp. red] stronie, ale przecież przedsiębiorca nie na wszystko ma wpływ. (…) Częstym problemem mniejszych rodzinnych firm jest kontrolowanie przez szefa wszystkich działań i podejmowanie każdej decyzji dotyczącej przedsiębiorstwa.»
Z kolei Maciej Sus, dyrektor departamentu klienta biznesowego w Deutsche Banku Polska, uważa, «…że choć Polacy są bardzo przedsiębiorczy, to przygoda z własną firmą nie dla każdego kończy się sukcesem».
Rafał Fabisiak
Źródło: «Puls Biznesu», 7 listopada 2014
Polecamy lekturę całego artykułu na www.pb.pl