Rising Leaders Program – szkolenie otwarte z przywództwa dla nowych menedżerów
SESJA I. KOMUNIKACJA W ZARZĄDZANIU. JAK MÓWIĆ, ŻEBY INNI NAS SŁUCHALI
Kluczowe cele sesji to:
- Rozwijanie kompetencji komunikacji menedżerskiej w budowaniu relacji, współpracy i kierowaniu zespołem.
- Poznanie różnych rodzajów komunikatów: budujących autorytet, kreujących współpracę, motywujących, dyscyplinujących itp.
- Zdobycie umiejętności posługiwania się narzędziami komunikacji menedżerskiej.
- Zdobycie umiejętności prowadzenia kluczowych rozmów menedżerskich.
- Rozwijanie kompetencji radzenia sobie w trudnych sytuacjach w komunikacji menedżerskiej.
- Rozwijanie skuteczności w stawianiu granic z zachowaniem szacunku dla rozmówcy.
Omawiane zagadnienia
1. Dlaczego komunikacja jest kluczowa w zarządzaniu?
-
- Komunikacja jako podstawowe narzędzie menedżera w budowaniu i rozwijaniu zespołu.
- Wpływ przyjaznego systemu komunikacji na atmosferę współpracy i motywację do działania.
- Na czym polega skuteczna komunikacja w miejscu pracy?
- Moja sprawność komunikacyjna – test.
- Komunikacja w zespole i pomiędzy zespołami.
- Bariery w procesie komunikacji i ich konsekwencje.
- Interpretowanie, oskarżanie, przenoszenie odpowiedzialności, wycofanie, pozorna zgoda, wydawanie poleceń – monitoring3zachowań niekonstruktywnych w pracy zespołowe.
2. Jak mówić, by inni słuchali – narzędzia komunikacji menedżera
-
- Sztuka dialogu – jak rozmawiać z zespołem?
- Kluczowe narzędzia komunikacyjne w komunikacji werbalnej.
- Techniki aktywnego słuchania – Komunikacyjny Panel Sterowania.
- Klarowne definiowanie i formułowanie oczekiwań.
- Zwroty zabezpieczające zrozumienie i relacje.
- Unikanie nieporozumień i chaosu informacyjnego.
- Mowa ciała jako ważny kontekst wypowiedzi.
- Komunikacja jako podstawa budowania relacji w zespole.
- Katalog efektywnych narzędzi komunikacyjnych dla poszczególnych obszarów problemowych.
3. Kluczowe rozmowy menedżera – katalog
-
- Pozytywny i negatywny feedback – sztuka mobilizowania pracowników do rozwoju.
- Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych.
- Wyrażanie szacunku i uznania.
- Narzędzia Jednominutowego Menedżera: jednominutowe cele, jednominutowe pochwały i jednominutowe reprymendy.
- Przekazywanie zadań, delegowanie, monitorowanie.
- Trudne rozmowy.
SESJA II. BUDOWANIE ZESPOŁU I WSPÓŁPRACA. DREAM TEAM – ZBUDUJ ZESPÓŁ SWOICH MARZEŃ!
Kluczowe cele sesji to:
- Poznanie czynników decydujących o efektywności zespołów i pracy zespołowej w organizacji.
- Rozwijanie konstruktywnych ról grupowych, budujących współpracę.
- Wzmacnianie umiejętności pobudzania zespołu do brania odpowiedzialności.
- Rozwijanie umiejętności budowania, rozwijania zespołu i zarządzania zespołem.
- Wzmacnianie kompetencji podnoszenia efektywności pracy zespołowej.
Omawiane zagadnienia
1. Praca zespołowa – zagadka efektywności w biznesie rozwikłana.
-
- Test – diagnoza ról grupowych.
- Katalog zachowań promujących współdziałanie oraz szczepionki przeciwko działaniom utrudniającym współpracę.
- Jak budować zaufanie – czy w biznesie potrzebne jest zaufanie i co możemy osiągnąć dzięki wzajemnemu zaufaniu w zespole?
- Diagnoza własnych sposobów funkcjonowania w zespole.
- Inteligencja emocjonalna – warunek sukcesu w pracy z innymi ludźmi.
2. Jak zbudować i rozwijać zespół – metody, narzędzia.
-
- Rola wizji w budowaniu zaangażowania członków zespołu.
- Etapy rozwoju zespołu.
- Tworzenie wspólnych norm i zasad.
- Metody koncentrowania zespołów wokół zadań i celów.
- Metody budowania i wzmacnianie pozytywnych relacji w zespole.
- Docenianie członków zespołu.
- Budowanie spoistości zespołu – narzędzia.
- Metody promowania pracy zespołowej jako stylu działania.
3. Jak wzmacniać efektywność zespołów w organizacji – potencjał menedżera.
-
- Cooperation – Based Leadership – czyli sukces menedżera tkwi w jego zespole.
- Kreowanie kultury współpracy i zespołowości w organizacji – metody.
- Potencjał menedżera w kreowaniu zespołowości – wymiary HPI®:
- stabilność,
- ambicja,
- towarzyskość,
- wrażliwość interpersonalna,
- systematyczność,
- dociekliwość,
- otwartość na wiedzę.
SESJA III. EFEKTYWNOŚĆ MENEDŻERA I ZESPOŁU. FITNESS MENEDŻERA – ZWIĘKSZ EFEKTYWNOŚĆ!
Kluczowe cele sesji to:
- Poznanie czynników decydujących o efektywności wykorzystania kluczowych zasobów w pracy: czasu, ilości i rodzaju zadań, kompetencji pracowników.
- Zdobycie umiejętności formułowania celów i zadań.
- Rozwinięcie umiejętności rozróżniania wagi zadań i formułowania priorytetów działania.
- Rozwój umiejętności optymalnego określania ram czasowych w celu kontroli realizacji zadań.
- Wzmacnianie kompetencji budowania w zespole odpowiedzialności za jakość i wyniki pracy.
Omawiane zagadnienia:
1. Cele i priorytety – klucz do efektywności.
-
- Priorytety krótko i długofalowe. Konflikt priorytetów.
- Cele a priorytety – zasada Eisenhowera, matryca Covey.
- Sposoby radzenia sobie z nadmiarem zajęć.
- Modele definiowania celów – SMART.
- Przekazywanie celów pracownikom.
- Praktyczne ćwiczenia w ustalaniu celów w oparciu o poznane zasady.
2. Jak optymalizować pracę zespołu?
-
- Na czym polega optymalna organizacja czasu?
- Jakie korzyści biznesowe (m.in. poprawę wyniku finansowego) przynosi efektywne wykorzystanie czasu i ludzi?
- Jak ustalać priorytety i w przypadku nadmiaru zadań – rezygnować z tych mniej ważnych?
- Jak zarządzać zadaniami w zespole – komu i które zadania przydzielać?
- Jak ustalać racjonalnie terminy realizacji zadań?
- Jak planować kolejność realizacji zadań i unikać marnowania czasu?
3. Co kradnie nasz czas? Proaktywność w zarządzaniu czasem.
-
- Test osobistych wartości: wartości osobiste i indywidualne priorytety życiowe a narzędzia zarządzania czasem.
- Ile kosztuje czas? – ocena kosztów niewłaściwego spożytkowania czasu.
- Dwie postawy życiowe – dwa modele w podejściu do zarządzania czasem: Allen i Covey.
- Jakie ma skutki postawa proaktywna i reaktywna – jak uczyć podwładnych postawy proaktywnej?
- „Złodzieje i pożeracze czasu” versus „pomocnicy czasu”.
- Sporządzanie budżetu czasu – czyli na co zużywamy nasz menedżerski czas?
- Metaplan: co kradnie mój czas? zadanie grupowe – katalog przeszkód optymalnego wykorzystania czasu.