Coaching w firmie — podstawowe dane o badaniu
Ankieta była zaadresowana do pracowników działów HR i dotyczyła coachingu w firmie. Przez coaching w firmie rozumiemy interaktywny proces, który wspiera pracowników w ich rozwoju osobistym oraz służy poprawianiu efektywności działania. Raport z badania może pomóc firmom w podejmowaniu trafniejszych decyzji w odniesieniu do coachingu.
Zobacz także:
- Kursy z coachingu organizowane przez IBD Business School wspólnie z NMC
- Coaching systemowy — oferta szkoleniowo-rozwojowa dla firm
Na potrzeby ankiety przyjmujemy, w pewnym uproszczeniu, że istnieją dwie główne formy coachingu w organizacjach:
- Indywidualny coaching w firmie dla wyższej kadry menedżerskiej (zwykle). Prowadzą go albo coachowie zatrudnieni w organizacji (wewnętrzni), albo zaproszeni spoza niej (zewnętrzni).
- Coaching menedżerski realizowany przez przełożonych wobec własnych podwładnych.
Dostępne były dwie wersje ankiety:
- Dla firm, w których stosuje się coaching
- Dla firm, w których nie stosuje się coachingu
Analiza statystyczna przeprowadzona została na podstawie danych uzyskanych od 75 firm.
Wyniki szczegółowe
I. ANALIZA WYNIKÓW FIRM, W KTÓRYCH NIE STOSUJE SIĘ COACHINGU
1. Przyczyny nie stosowania coachingu
- Ponad 1/3 respondentów deklaruje, że nie ma opinii na temat przydatności coachingu. Może to wynikać z braku wystarczającej wiedzy nt. konkretnych zastosowań coachingu bądź wykorzystania jego efektów.
- W opinii respondentów główne przyczyny niestosowania coachingu to: kosztowność, brak poparcia ze strony zarządu oraz brak odpowiednich coachów.
- 3/4 respondentów zwraca uwagę na wysokie koszty coachingu, co może wynikać z braku wiedzy nt. korzyści finansowych, jakie coaching przynosi organizacji (oceny zwrotu z inwestycji w działanie coachingowe).
- Wystąpiła istotna statystycznie różnica (test Cochrana) pomiędzy kosztownością coachingu a brakiem zainteresowania ze strony pracowników oraz oceną jego nieprzydatności. Dla respondentów kosztowność jest istotnie częstszą przyczyną niestosowania coachingu niż brak zainteresowania czy przydatności.
- Statystycznie istotnie (test Cochrana) większa liczba osób jako częstszą przyczynę niestosowania coachingu wskazuje na brak dostępu do odpowiednich coachów niż na jego nieprzydatność.
II. ANALIZA WYNIKÓW FIRM, W KTÓRYCH STOSUJE SIĘ COACHING
1. Liczba uczestników coachingu indywidualnego w 2009 roku
2. Liczba coachingów w roku 2010 w stosunku do roku ubiegłego
- Z puli 44% organizacji, które zadeklarowały wzrost liczby coachingów w 2010 roku, 88% stanowią duże organizacje.
3. Odbiorcy coachingu indywidualnego
- Istotnie statystycznie (test Cochrana) większa liczba menedżerów wyższego szczebla korzysta z coachingu w porównaniu do osób z poziomu zarządu i do osób z niższego szczebla.
4. Inicjatorzy coachingu w firmach
5. Coachowie wewnętrzni a zewnętrzni
- 42% respondentów deklaruje, że w organizacji coachingiem zajmują się zarówno coachowie wewnętrzni, jak i zewnętrzni
6. Umiejętności coachingowe kadry menedżerskiej
7. Kryteria wyboru coacha zewnętrznego
1 — nieważne; 2 — mało ważne, 3 — ani ważne, ani nieważne; 4 — ważne; 5 — bardzo ważne
- Najważniejsze w wyborze coacha jest jego doświadczenie w pracy oraz wzajemna akceptacja coachai uczestnika.
- Analizy statystyczne (test t — studenta) wykazały, że te dwa kryteria były oceniane istotnie wyżej niż pozostałe.
8. Badania efektywności coachingu
- Respondenci deklarują, że najczęściej efekty coachingu mierzone są przy pomocy oceny zmiany zachowań uczestnika.
- Analizy statystyczne (test Cochrana) wykazały, że ocena zwrotu z inwestycji jest istotnie rzadziej stosowana niż pozostałe metody oceny efektywności.
9. Wykorzystanie coachingu w firmach
- Coaching indywidualny stosowany jest najczęściej jako narzędzie rozwojowe oraz jako narzędzie rozwiązywania problemów.
- Analizy statystyczne (test Cochrana) wykazały, że oba te zastosowania są istotnie częściej wybierane przez respondentów niż nagroda dla kluczowych osób w firmie.