Jedyną uczciwą odpowiedzią na to pytanie jest: “Nikt tego tak naprawdę nie wie.” Wszystkie inne odpowiedzi to albo opinie, albo definicje. Interesującym jest, że ludzie nie pytają” Czy można nauczyć się zarządzania? Czy człowiek rodzi się menedżerem, czy też można go odpowiednio ukształtować?” Czy skuteczny lider to wyjątek? Takie pytania zawsze odnoszą się do przywództwa, ale nigdy do zarządzania. Jest to dziwne zjawisko. Dlaczego zarządzanie postrzegane jest jako zespół umiejętności i możliwości, a przywództwo jako zespół wewnętrznych osobowych cech charakteru ?
W roku 1954 nauczyciel akademicki na kierunku zarządzania Peter F. Drucker postawił takie twierdzenie w swojej książce “Praktyka Zarządzania”: “…przywództwa nie da się stworzyć lub wypromować; nie można go nauczyć, ani się go nauczyć.” W późniejszych latach Drucker nie zmienił swojego zdania. Prawdą jest, że niektóre osobniki mają wyraźnie większą szansę odniesienia sukcesu przywódczego niż inne. Niektórzy ludzie już rodzą się z tym. Niektórzy ludzie mają szczególnie dużo szczęścia posiadając rodziców, którzy bardzo wcześnie pobudzają rozwój umiejętności przywódczych u swoich dzieci.
Skuteczny lider ciągle się uczy
Jednak nie oznacza to, że zwykli ludzie nie mogą osiągnąć rzeczy niezwykłych, że zwykli menedżerowie nie mogą stać się niezwykłymi liderami. Jest to bezpieczne twierdzenie z jednej prostej przyczyny: nie istnieje idealne proroctwo w zakresie przywództwa. Ponadto jest możliwe, że zwykły człowiek nauczy się przewodzić. I dodatkowo, postrzegając przywództwo jako zespół cech charakteru, których nie można nauczyć się, stworzono samo realizującą się przepowiednię, która skazuje społeczeństwa tylko na kilku liderów. Jeżeli przyjąć, że przywództwa można się nauczyć, z zaskoczeniem odkryjecie, ilu istnieje naprawdę dobrych przywódców.
Niektórzy przywódcy chcą być liderami i postrzegają siebie jak liderów. Inni korzystają z okazji. W obydwu jednak przypadkach liderzy ci widzą, co należy zrobić i to robią. Badania Centrum Kreatywnego Przywództwa potwierdzają, że nauka na szczeblu zarządzającym polega na konfrontacji z ciężkimi zadaniami i trudnościami; to następnie powoduje wzmocnienie wyzwania stając się stymulacją do indywidualnego wzrostu i rozwoju.
Jedną rzeczą, którą wiemy na pewno ,jest to, że skuteczni liderzy ciągle się uczą. Nieustannie poszukują dróg samodoskonalenia i doskonalenia ich organizacji. Jim Whittaker, pierwszy Amerykanin, który wspiął się na Mount Everest zauważył kiedyś: “Nigdy nie pokonasz góry. Pokonasz siebie. Swoje wątpliwości i lęki.” To samo można powiedzieć o przywództwie. Nie pokonasz swojej organizacji. Nie pokonasz przywództwa. Pokonasz swoje własne wątpliwości i obawy dotyczące przywództwa. O tobie powiedzą twoi podwładni: To jest skuteczny lider.
Fragment materiału ze szkolenia Instytutu “Doskonalenie umiejętności menedżerskich”.
Zobacz: Szkolenia z przywództwa