Źródło: Profit, 1.06.2004
Dyplomy ACCA,CIMA;CIM lub CFA potwierdzają praktyczne umiejętności absolwenta. Dlatego firmy cenią je często znacznie wyżej niż tytuł MBA
Chartered Financial Analyst (CFA)
Jest prestiżową kwalifikacją z zakresu finansów oraz bankowości, nadawaną przez amerykańskie stowarzyszenie Association for Investment Management & Research (AIMR). Certyfikat ten jest doskonały dla osób, które chcą specjalizować się w doradztwie inwestycyjnym oraz finansowym, bankowości, zarządzaniu instrumentami pochodnymi oraz zarządzaniu inwestycjami finansowymi. Oprócz specjalistycznej wiedzy w zakresie analizy inwestycyjnej czy zarządzania funduszami uczestnicy programu zdobywają również umiejętności w dziedzinie amerykańskich (US GAAP) oraz międzynarodowych (IAS) standardów rachunkowości. Aby uzyskać tytuł CFA, należy przejść przez trzystopniowy program oraz mieć trzyletnie doświadczenie zawodowe związane z sektorem doradztwa finansowego. Każdy etap wymaga zaliczenia około 250 godzin zajęć i kończy się odrębnym egzaminem. O stopniu trudności tego kursu świadczy to, że w Polsce certyfikat CFA posiadają zaledwie 64 osoby. Koszt zdobycia kwalifikacji w Polsce to wydatek od 1,5 tys. do 2,5 tys. euro plus około 420 euro za egzamin. Kursy prowadzą: Instytut Rozwoju Biznesu, Ernst & Young i BPP Professional Education.
The Chartered Institute of Marketing (CIM)
To prestiżowa brytyjska organizacja zajmująca się edukacją i konsultingiem marketingowym. Dyplom CIM jest dobrze rozpoznawany w zagranicznych przedsiębiorstwach. Może być swego rodzaju przepustką do międzynarodowych, a także unijnych korporacji. Egzaminy organizowane są na trzech poziomach:
- Certificate in Marketing – poziom podstawowy, w Polsce realizowany jako szkolenie przez internet. Pozwala zbudować podstawy wiedzy o marketingu i sprzedaży;
- Diploma in Marketing przeznaczony jest dla tych osób, które posiadają co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie marketingu i ukończone studia wyższe; Najwyższy stopień kwalifikacji CIM,
- Postgraduate Diploma In Marketing, przeznaczony jest dla osób posiadających certyfikat z drugiego poziomu lub co najmniej sześcioletnie doświadczenie w marketingu, w tym między innymi trzy lata na wyższym stanowisku menedżerskim.
CIM propaguje interdyscyplinarny charakter szkoleń. Uczestnicy mają możliwość poznania również innych obszarów, w których funkcjonuje przedsiębiorstwo, np. zarządzanie ludźmi czy projektami. Egzaminy CIM są wysoko cenione również ze względu na swój praktyczny charakter, a zdawane w języku angielskim doskonalą znajomość business English. Ich celem jest nie tylko sprawdzenie samej wiedzy, ale także umiejętności jej zastosowania w praktyce. W Polsce jest około 280 studentów i 20 członków (absolwentów) CIM. Koszt zdobycia certyfikatu to wydatek rzędu 12 tys. złotych. Szkolenia organizują: BPP Professional Education, Instytut Rozwoju Biznesu i WSPiZ im. L. Koźmińskiego.
Informacja: www.cim.co.uk
The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA)
Jest brytyjską instytucją skupiającą specjalistów rachunkowości zarządczej, kontrolingu. Mówi się często o niej, że jest alternatywą dla studiów MBA, z podkreśleniem roli finansów. CIMA jest adresowana do konsultantów, dyrektorów i doradców finansowych. To niewątpliwie świetna wizytówka dla najwyższej kadry menedżerskiej. CIMA, podobnie jak konkurencyjne certyfikaty z dziedziny finansów, przywędrowała do Polski na początku lat 90., a upowszechniły ją standardy obowiązujące w korporacjach międzynarodowych i firmach konsultingowych. Aby uzyskać pełną kwalifikację CIMA, należy zdać 15 egzaminów. Egzaminy podzielone są na trzy poziomy: Foundation, Intermediate i Finał Level. Po zakończeniu dwóch pierwszych etapów szkolenia otrzymuje się odpowiednio: Certificate In Business Accounting oraz Advanced Diploma In Management Accounting. Dopiero zaliczenie wszystkich trzech etapów i udokumentowanie trzech lat praktyki upoważnia do prestiżowego tytułu Chartered Management Accountant. W maju 2005 roku instytut wprowadzi nowy, zaktualizowany program, którego uczestnicy otrzymają dyplom Professional Chartered Management Accounting. Polscy absolwenci CIMA (jest ich około 40) są wysoko cenieni i poszukiwani szczególnie przez wielkie międzynarodowe korporacje oraz firmy konsultingowe. Razem ze studentami jest ich około 250. Ukończenie kwalifikacji trwa średnio trzy lata i kosztuje (w zależności od poziomu, na jaki uczestnik zostanie zakwalifikowany) od ok. 12 tys. do około 14 tys. złotych. W Polsce szkolenie prowadzi BPP Professional Education. CIWA.
Informacja: www.cimaglobal.com
The Association nf Chartered Ceptiffied Accountants (ACCA)
To jedna z największych instytucji certyfikujących na świecie, która zrzesza specjalistów zajmujących się rachunkowością finansową oraz audytem. Kwalifikacje ACCA są niezwykle popularne na całym świecie (obecnie ACCA zrzesza przeszło 300 tys. studentów i absolwentów w 160 krajach). W Polsce jest około 400 studentów oraz 600 członków ACCA (osób, które zdobyły już dyplom). We wrześniu 2003 r. powołali oni własne stowarzyszenie. Spotkania członków odbywają się w Warszawie w pierwszy czwartek na początku każdego kwartału. W naszym kraju dostępne są następujące certyfikaty: ACCA Professional Scheme przeznaczony dla osób zajmujących się rachunkowością, audytem i finansami; ACCA Diploma In Financial Management (zarządzanie finansami) ma podnieść kompetencje finansowe specjalistów z dziedzin innych niż finanse; ACCA Diploma in International Financial Reporting (sprawozdawczość finansowa) stanowi uzupełnienie wiedzy osób zawodowo zajmujących się rachunkowością i finansami o aspekty międzynarodowe. Ukończenie Professional Scheme trwa średnio trzy lata (maksymalnie 10 lat). Koszt szkolenia ACCA, w zależności od rodzaju certyfikatu, o jaki ubiega się student, kosztuje od 11 tys. zł do 40 tys. złotych. Kursy prowadzą: BPP Professional Education i Ernst & Young. Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej wspólnie z ATC International uruchamia cykl szkoleń w zakresie międzynarodowych standardów rachunkowości, które dadzą możliwość uzyskania ACCA Diploma in International Financial Reporting.
Informacja: www.accaglobal.com
Opracował: Jakub Pulchny;
konsultacja Katarzyna Misiak, BPP Professional Education