Szkolenie otwarte dla trenerów
SESJA I. ZARZĄDZANIE PROCESEM GRUPOWYM I ZARZĄDZANIE SOBĄ W PRZEBIEGU PROCESU GRUPOWEGO. ZARZĄDZAJ GRUPĄ!
1. Specyfika uczenia dorosłych
- Jak uczą się dorośli
- Psychologiczne mechanizmy uczenia się – elementy psychologii uczenia się i funkcjonowania mechanizmów pamięci
- Podstawowe zasady uczenia się dorosłych
- Etapy uczenia się dorosłych: cykl uczenia się doświadczalnego
- według Kolba, stożek doświadczenia Dale’a
- Style uczenia się
- Bariery w uczeniu się dorosłych
2. Zasady pracy z grupami biznesowymi w kontekście procesu grupowego
- Zawieranie i realizacja kontraktu w pracy z grupami – jak formułować kontrakt z różnymi rodzajami grup
- Rodzaje grup i specyfika ich funkcjonowania – case study
- Specyfika pracy z grupami biznesowymi
- Techniki aktywizowania grupy
- Abecadło trenerskie – prowadzenie dyskusji, wydawanie instrukcji, podsumowywanie ćwiczeń, używanie pomocy
- Wybrane metody prowadzenia szkoleń
- Humor w kontekście treningu
3. Współpraca i zarządzanie grupą w przebiegu procesu szkoleniowego
- Rozumienie specyficznych zachowań ludzi.
- Proces grupowy i jego wpływ na przebieg szkolenia – podstawowe zasady procesu grupowego
- Kierowanie procesem poprzez wywieranie konstruktywnego wpływu na grupę i uczestników
- Dopasowanie szkolenia do etapu procesu grupowego
- Zjawiska grupowe i wpływ społeczny
- Rozpoznawanie zjawisk grupowych i ćwiczenie sposobów efektywnego zarządzania procesem grupowym
SESJA II. AUTOPREZENTACJA I WYSTĄPIENIA NA FORUM
1. Autoprezentacja i wizerunek trenera:
- wystąpienia na forum
- czynniki wpływające na wspierającą trenera autoprezentację
- charyzma w pracy trenera biznesu – autodiagnoza,
- jak kupić widownię?
2. Stres w czasie wystąpień
- identyfikacja stresorów
- sprawdzone techniki radzenia sobie ze stresem
3. Głos i ciało jako narzędzia pracy trenera – ćwiczenia
- czy głos jakim mówię to mój „naturalny” głos?
- ćwiczenia dykcji i intonacji
4. Przygotowanie do roli trenera – mówcy:
- przygotowanie i struktura prezentacji
- schemat „dobrego rozpoczęcia” – czyli co zrobić, by „kupić” grupę
- zakończenie w służbie celu szkoleniowego
- jak uruchamiać emocje i angażować słuchaczy – ćwiczenia
- proksemika – ogarnij przestrzeń
5. 7 przykazań trenera-mówcy
PRZYGOTOWANIE DO SESJI: INDYWIDUALNA DIAGNOZA STYLU W ZAKRESIE MIMIKI, PANTOMIMIKI
1. Jeśli uczestnicy mają taką możliwość – prosimy o nagranie swojej prezentacji, zgodnie z założeniami:
- Czas ok. 3 minut.
- Format nagrania dowolny – analogowy, cyfrowy.
- Fragment szkolenia/prezentacji – dowolny (zarówno może to być początek, jak i wybrany fragment).
- Kadry – prosimy o nagranie Państwa wystąpień tak, żeby była widoczna cała sylwetka na ekranie w maksymalnym zbliżeniu.
2. Nagrania będą przekazane przed szkoleniem trenerowi prowadzącemu w celu diagnozy indywidualnego stylu w zakresie mimiki, pantomimiki i głosu. Umożliwi to przygotowanie się trenera do analizy indywidualnych „wzorców pracy ciałem i głosem” uczestników. Po analizie przez trenera i/lub wykorzystaniu na szkoleniu materiał nagrań zostanie zabezpieczony.
3. Prosimy na sesję przyjść w niekrepującym ubraniu. Nie muszą to być dresy, ważne, by były to rzeczy, w których czują się Państwo swobodnie. Panie prosimy o buty na płaskim obcasie.
SESJA III. „TOOLBOX TRENERA” – TRENING PRACY Z RÓŻNYMI METODAMI. KREUJ AKTYWNE METODY!
1. Toolbox – skrzynia narzędzi pracy trenera
- Ćwiczenia i praca na case studys: rodzaje narzędzi i sposoby ich konstrukcji
- Praca indywidualna i grupowa uczestników nad tworzeniem i walidacją narzędzi z wykorzystaniem symulacji procesu szkolenia
- Skąd czerpać inspirację do tworzenia narzędzi szkoleniowych – wykorzystanie własnej, grupowej wiedzy i kreatywności
- Pakiet kluczowych narzędzi szkoleniowych trenera biznesu
- case study
- zespołowe rozwiązywania problemów
- dyskusje grupowe
- role plays
- gry i symulacje biznesowe
- wideotrening
- feedback trenerski – sztuka obserwacji i interpretacji biznesowej
2. Dyskusja moderowana, studium przypadku, symulacja – skuteczne narzędzia w pracy z grupami biznesowymi
- Analiza przypadku jako proces rozwiązywania problemów – korzystanie
z metody
- Jak zbudować studium przypadku?
- różne podejścia do budowania studium
- pisanie tekstu
- testowanie
- Mocne i słabe strony studium przypadku
- Umiejętności doskonalone dzięki analizie przypadku
- Ćwiczenia i praca na case studys: rodzaje narzędzi i sposoby ich konstrukcji
- Odmiany dyskusji moderowanych
- Trening prowadzenia dyskusji moderowanych
3. Szkolenie w parze trenerskiej – z czego wynika sukces współpracy trenerskiej
- Zasady współpracy teamu trenerskiego
- Zarządzanie wspólną przestrzenia
- Zarządzanie czasem – dyscyplina i reżim czasowy
- Trzymanie równowagi w aktywności szkoleniowej pomiędzy prowadzącymi
- Techniki przekazywanie aktywności trenerskiej
- Metody budowania i wzmacniania pozycji kotrenera
- Model partnerskiego feedbacku rozwojowego
SESJA IV. ZAAWANSOWANE PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWEJ. GRA KOMPETENCYJNA. PROJEKTUJ SCENARIUSZ SZKOLENIA!
1. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych j – IAPS
- Klient a interesariusze szkolenia – podmioty, z których każdy ma swoje potrzeby i oczekiwania
- Identyfikowanie potrzeb u różnych interesariuszy szkolenia – kogo badać – case study
- Rodzaje metod badania potrzeb szkoleniowych
- Wybór narzędzi badawczych – ćwiczenie
- Praktyczne zasady konstrukcji podstawowych narzędzi do badania potrzeb szkoleniowych, w tym wywiadów z decydentem szkolenia, HR, uczestnikami – ćwiczenie
- Analiza i wnioskowanie z zebranych informacji – ćwiczenie
- Oczekiwania zbieżne i sprzeczne – rozwiązywanie kolizji między oczekiwaniami poszczególnych interesariuszy – case study
- Rozpoznawanie i odróżnianie zachcianek szkoleniowych od rzeczywistych potrzeb klienta
- Urealnianie potrzeb i oczekiwań klienta
- Rekomendowanie działań pozaszkoleniowych, które mogą skutecznie pomóc klientowi w progresie uczestników i całej organizacji
2. Określanie celów i zarządzanie celami szkoleniowymi
- Formułowanie ogólnych i operacyjnych celów treningu na podstawie IAPS – w zakresie wiedzy umiejętności, postaw – ćwiczenie
- Które cele mogą zostać zrealizowane za pomocą szkolenia, a które wymagają innej aktywności organizacji lub działań wspierających – case study
- Przełożenie celów na program szkolenia oraz na scenariusz szkolenia
- Wzajemna zależność i głębokie różnice między programem szkolenia a scenariuszem szkolenia
- Wybór metod szkoleniowych dopasowanych do celów ogólnych szkolenia i celów cząstkowych poszczególnych modułów szkoleniowych – ćwiczenie
- Przygotowanie materiałów, pomocy i miejsca szkolenia zgodnego z założonymi celami
- Maksymalizowanie efektywności osiągania celów szkoleniowych – zarządzanie czasem w przebiegu szkolenia
- Pomiar stopnia realizacji celów i efektywności szkolenia – ewaluacja szkolenia wg Kirkpatricka
- Wybór metody ewaluacji sesji szkoleniowej
3. Gra kompetencyjna „Projektuj scenariusz szkolenia”
Gra kompetencyjna ma na celu zintegrowanie i konkretne zastosowanie kompetencji i narzędzi trenerskich niezbędnych do stworzenia programu, zaplanowania, przygotowani sesji oraz zbudowania szczegółowego scenariusza szkolenia.
Uczestnicy w praktyce wykorzystają umiejętności i wiedzę pozyskaną w poprzednich modułach tej sesji, zwłaszcza dotyczącą IAPS i określania celów szkolenia. Zintegrują i zastosują również wiedzę zdobytą podczas poprzednich sesji BTC, szczególnie na temat zasad nauczania osób dorosłych, procesu grupowego, narzędzi i metod trenerskich.
Gra ma charakter symulacyjny, a zatem stając przed niemałym wyzwaniem, wykreowanym przez twórców gry, grupa doświadczy realnego procesu działań trenera od kontaktu z klientem, aż po skonstruowanie scenariusza sesji. Dzięki temu będzie przygotowana do samodzielnego przygotowania skutecznego, efektywnego i interesującego szkolenia.
SESJA V. WYWIERANIE WPŁYWU W PRACY TRENERA I TRUDNE SYTUACJE SZKOLENIOWE. PANUJ NAD TRUDNOŚCIAMI!
1. Kompetencje osobiste i zawodowe trenera a radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
- Predyspozycje psychologiczne w pracy trenera
- Cechy skutecznego trenera
- Reaktywność a proaktywność w budowaniu kompetencji trenerskich
- Rola przekonań w psychologii osiągnięć – przekonania mobilizujące
i motywujące do podnoszenia profesjonalizmu
- Stereotypy i uprzedzenia wpływające na jakość procesu szkolenia i relacje
z uczestnikami
- Nawyki i wzorce zachowań blokujące efektywność trenera
2. Reguły, techniki i taktyki wywierania wpływu
- Ważne reguły wywierania wpływu – prawo podobieństwa i sympatii (prawo aureoli), prawo pierwszeństwa i świeżości, prawo autorytetu, efekt Pigmaliona
- Wywieranie wpływu a manipulacja
- Techniki przeciwdziałania presji i manipulacji – zachowania asertywne
- Negocjacyjne techniki radzenia sobie z presją i oporem – ćwiczenia w zespole
- Rodzaje taktyk: konsultacja, racjonalna perswazja, ingracjacja, wymiana, koalicja, presja, inspiracja, legitymizacja
- Prezentacja reguł i technik perswazji z zastosowaniem omówionych reguł perswazji (implikacje, przeramowanie, ukryte pytania)
Inne techniki – słowa klucze, utrwalone wzorce reakcji, metoda dawania wyboru, znaczenie autorytetu pozycji, siły i manipulowanie autorytetem, metoda kontrastu, reguła wzajemności przysług, metoda zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności.
3. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w pracy trenera
- Źródła zachowań niechętnych i agresywnych
- Typy trudnych sytuacji i tzw. trudnych uczestników, m.in.: spóźnienia, opór w grupie, niechęć wobec szkolenia, trudne sytuacje w organizacji a efektywność uczestników, atak personalny, niedopasowanie programu do oczekiwań grupy, trudne pytania
- Metody radzenia sobie z trudnymi uczestnikami – symulacje trudnych sytuacji szkoleniowych
- Stosowanie strategii przez trenera i narzędzia radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Trening radzenia sobie – scenki i role play
SESJA DODATKOWA. KOMPETENCJE COACHINGOWE W PRACY TRENERA. ROZWIJAJ SWÓJ WARSZTAT!
Zakres programowy:
- 3-dniowe szkolenie warsztatowe prowadzone przez akredytowanych trenerów i coachów Noble Manhattan Coaching (wersja stacjonarna)
- Tematyka warsztatów:
- Cztery filary coachingu
- Umiejętność słuchania w coachingu
- Umiejętność zadawania pytań w coachingu
- Model coachingowy TGROW
- Wartości
W ramach programu Business Trainer Certificate (BTC) uczestnicy mają możliwość zaliczenia kursu coachingowego Coaching Fundamentals Certificate (CFC), który jest realizowany podczas sesji dodatkowej.
Aby wziąć udział w kursie CFC, należy:
– TUTAJ wybrać dogodny termin, ale nie później niż w okresie 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia programu BTC do jego zakończenia.
– Zarezerwować miejsce, wysyłając wiadomość na adres szkoleniaotwarte@ibd.pl lub telefonicznie: 695 330 033, 695 119 911, (22) 618 85 83
Uczestnicy mają także możliwość uzyskania certyfikatu coachingowego na poziomie Certified Coach akredytowanego przez International Institute of Coaching & Mentoring oraz Institute of Leadership & Management. Od uczestników jest wymagane wykonanie dodatkowych zadań i wniesienie opłaty certyfikacyjnej w wysokości 1500 zł. W celu rozpoczęcia procesu prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.
