Dyskusja o roli menedżera w przedsiębiorstwach
Jaką rolę w zarządzaniu firmą pełnią działy marketingu, finansów i personalny? Czy powinny mieć wpływ na najważniejsze decyzje podejmowane przez zarząd? Jacy menedżerowie i z jakimi uprawnieniami mają nimi kierować? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy warsztatów zorganizowanych w zeszłym tygodniu przez Instytut Rozwoju Biznesu – Fundacja Centrum Prywatyzacji w Serocku pod Warszawą. Spotkanie menedżerów odbyło się z okazji zakończenia roku szkoleniowego.
Kiepskie szkolenia ładnie opakowane
– Na rynku usług szkoleniowych pełno programów zawierających płytką wiedzę, za to podawanych w atrakcyjny sposób – to opinia profesora Uniwersytetu New Brunswick w Kanadzie Henryka Sterniczka – Jest on obsługiwany przez energiczne, ale często pozbawione doświadczenia i wiedzy osoby. Tymczasem klienci firm szkoleniowych są coraz bardziej wymagający i poszukują wyraźnych znaków jakości.
Zdaniem profesora klient korzystający z rynku usług szkoleniowych nie zachowuje się lojalnie, ponieważ produkty, które są mu oferowane, nie posiadają wyraźnych cech i nie są przez niego identyfikowane. – Każdy produkt wydaje się równie obiecujący, ale ostatecznie o wyborze decyduje cena, a także to, w jak atrakcyjny sposób był oferowany – mówi profesor.
Uczestnicy warsztatu przyznali, że od przedstawicieli tego rynku – szkoleniowców, oczekują nie tylko prowadzenia ciekawych zajęć. W coraz większym stopniu mają oni być doradcami działów personalnych, takimi, którzy potrafią podjąć dyskusję z kadrowcami zarówno na temat samego szkolenia, jak i roli, jaką ma ono odegrać w rozwoju pracowników.
Prof. Sterniczek jest zdania, że menedżer zarządzania zasobami ludzkimi(ang. human resources management) ma do spełnienia w firmie ważne zadania. musi jednak sam być przekonany, że podoła rolom, które ma pełnić – partnera biznesowego dyskusjach z zarządem, eksperta od administrowania dokumentami kadrowymi, rzecznika pracowników, pracowników także kogoś, kto przekonać tych pracowników do koniecznych zmian wprowadzonych przez szefostwo firmy, czyli rzecznika pracodawcy.
Jaki marketing, taka marka
Sukces przedsiębiorstwa jest ściśle związany z pracą osób zatrudnionych w marketingu – taką opinię wyraził prof. Grzegorz Karasiewicz, prodziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. – Od ich pomysłowości i skuteczności działania w dużym stopniu zależy, jak firma radzi sobie na rynku. Dlatego też dyrektor marketingu powinien, zaraz po prezesie, być najważniejszą osobą w każdej organizacji biznesowej.
Zdaniem profesora ocena marketingowa powinna uwzględniać stopień lojalności i stopień zadowolenia nabywców, udział firmy w rynku, stopień znajomości marki firmy, kształtowanie cen produktów i usług, postrzeganie jakości produktów przez klienta. By znać opinię klientów firma albo powinna prowadzić samodzielne badania rynku, albo też korzystać z usług firm specjalistycznych.
– Firma musi być w pozytywnym znaczeniu zauważona przez media. Powinna z nimi współpracować, a nie unikać z nimi kontaktu. W ten sposób wzbudza wiarygodność. Sama reklama nie wystarczy i nie jest przekonująca – przekonywał rzecznik Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Michał Stępniewski. Mówił też, jak postrzegana jest praca dyrektorów finansowych, zwłaszcza dużych spółek. – Istota prezentacji firmy w mediach, mediach tym pracy dyrektorów, polega m.in. na tym, by przekazać informacje o całej spółce, a nie tylko o zarobkach zarządu, które często budzą niepotrzebne emocje.
GRA
Źródło: Rzeczpospolita 25.06.2003