Instytut Rozwoju Biznesu każdego roku przeprowadza kilkaset szkoleń zamkniętych, projektów doradczych, coachingowych, a w roku 2007 – także badawczych. Część na zamówienie klientów, z którymi współpracuje od lat, a część – dla nowych. W poszczególnych projektach uczestniczy od kilkudziesięciu do kilkuset osób. Łączny czas trwania – od kilku dni do kilku miesięcy. A w przypadku studiów podyplomowych i projektów typu akademia – nawet do kilkunastu.
Instytut stale współpracuje z kilkudziesięcioma dużymi firmami – polskimi i międzynarodowymi. Coraz częściej to współdziałanie przyjmuje charakter kompleksowej edukacji biznesowej – zarówno jeśli chodzi o kształcenie pracowników i kadry zarządzającej, jak i doskonalenie procesów zarządczych w organizacjach. Zgodnie z nową strategią Instytut Rozwoju Biznesu koncentruje swoją ofertę szkoleniową, doradczą i badawczą dla firm wokół budowania ich zdolności konkurencyjnej.
Akademia GLS
Jednym z Partnerów Instytutu jest General Logistics Systems Poland sp. z o.o. W 2006 roku GLS powierzył nam zrealizowanie projektu szkoleniowego, obejmującego cztery tematy: profesjonalną obsługę klienta, ABC kierowania zespołem, zarządzanie zmianą oraz trening trenerów.
Od września 2007 roku Instytut uczestniczy w „GLS Academy” – nowym systemie szkoleń dla wszystkich pracowników firmy. Prowadzi szkolenia zewnętrzne, obok innych firm szkoleniowych, organizowane przez Dział Personalny GLS.
W ramach „GLS Academy” Instytut szkoli pracowników Partnera z zarządzania zespołem, negocjacji handlowych w procesie sprzedaży, telefonicznej obsługi klienta. W projekcie przewidziany jest udział ok. 150 osób.
Studia podyplomowe
Jednym z większych projektów, zrealizowanych przez IRB na zamówienie klienta korporacyjnego, były studia podyplomowe dla kadry menedżerskiej PZU – „Zarządzanie dla rezultatów”. Szkolenie rozpoczęło się w październiku 2005 roku, a zakończyło na początku 2007.
„Zarządzanie dla rezultatów” to 240-godzinny program interdyscyplinarny, rozwijający kwalifikacje menedżerskie we wszystkich dziedzinach wiedzy i praktyki biznesowej, niezbędne do efektywnego, prorozwojowego zarządzania firmą ubezpieczeniową.
Projekt jest rezultatem współpracy Instytutu Rozwoju Biznesu, który od ponad 16 lat prowadzi edukację kadr menedżerskich w dziedzinie zarządzania według najlepszych światowych standardów, oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Leona Koźmińskiego – instytucji akademickiej o ugruntowanej renomie wśród uczelni ekonomicznych w kraju.
W szkoleniu wzięło udział blisko 60 osób, dla których zaproponowano sześć seminariów dyplomowych: organizacja i zarządzanie, kierowanie ludźmi, sprzedaż, finanse, ład korporacyjny i zarządzanie jakością.
Głównym współautorem koncepcji programu i metodyki studium jest Henryk Sterniczuk – profesor zarządzania i Dyrektor Studium MBA na Wydziale Biznesu Uniwersytetu New Brunswick w Kanadzie, wcześniej profesor Wydziału Biznesu The Pensylwania State University w USA.
Drugim współautorem koncepcji studium jest dr Jacek Sobek – pracownik naukowo – dydaktyczny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, adiunkt w Zakładzie Psychologii Przemysłowej, ceniony wykładowca w takich dziedzinach, jak: psychologia organizacji i zarządzania, komunikacja i negocjacje, motywacja do pracy, system ocen pracowników, rekrutacja i selekcja, psychologia szkolenia i doskonalenie zawodowe, techniki sprzedaży, obsługa klienta.
Szkolenia specjalistyczne
Spośród wielu dziesiątków seminariów specjalistycznych Instytut przeprowadził m.in. „Zarządzanie zespołem” i „Warsztat profesjonalnego przedstawiciela handlowego” dla Sygma Banku oraz „Akademię Soft Skills” dla Banku Pocztowego.
Projekt na zamówienie Sygma Banku składał się z dwóch zintegrowanych szkoleń: dla kierowników biur regionalnych – „Zarządzanie zespołem” i dla ich podwładnych, sprzedawców produktów banku – „Warsztat profesjonalnego przedstawiciela handlowego”. Ogółem w szkoleniu wzięło udział 85 osób.
Cechą wyróżniającą projektu było opracowanie przed szkoleniem – na podstawie oczekiwań i sugestii przedstawicieli Banku – narzędzia diagnostycznego, które pozwoliło zbadać poziom umiejętności, luki kompetencyjne i zakres doświadczenia zawodowego przyszłych uczestników szkoleń. Wykorzystany w badaniu test psychologiczny umożliwił z kolei stworzenie modelu idealnego przedstawiciela handlowego, modelu, który był wspólnym punktem odniesienia dla obu grup – kierowników i podległych im przedstawicieli handlowych, zarówno jeśli chodzi o oczekiwany poziom kompetencji, jak i standard zarządzania zespołem.
Po szkoleniu Sygma Bank – jako wymierny efekt szkolenia – otrzymał wystandaryzowany arkusz, służący przeprowadzaniu systematycznych rozmów z pracownikami, spójny z własnymi standardami oraz raport diagnostyczno-rozwojowy charakteryzujący grupę uczestników szkolenia.
W szkoleniu „Warsztat profesjonalnego przedstawiciela handlowego” trenerzy IRB szczególny nacisk kładli na umiejętność wykorzystywania przez uczestników modelu poznawania i klasyfikowania potrzeb klienta, identyfikowania i artykułowania procesu zamiany cech oferowanych produktów na korzyści klienta; umiejętnego oferowania produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta; skutecznego sprzedawania produktów przy wykorzystywaniu technik zamykających spotkanie handlowe.
Akademia Soft Skills dla Banku Pocztowego to 36-godzinne szkolenie, którego celem było przygotowanie uczestników do pełnienia roli regionalnego menedżera sprzedaży. Szkolenie składało się z dwóch warsztatów: pierwszy był poświęcony zagadnieniu skuteczności osobistej jako podstawy budowania i wzmacniania relacji zawodowych, a drugi koncentrował się na działaniach i postawach warunkujących osiąganie celów według zasady „miękko wobec ludzi, twardo wobec problemu”.
Przed szkoleniem zostały zdefiniowane główne kompetencje uczestników, które były obserwowane, analizowane i oceniane przez trenerów w trakcie zajęć. Zaś po szkoleniu trenerzy przygotowali raporty – indywidualny i grupowy. Dzięki indywidualnym informacjom zwrotnym uczestnicy otrzymali usystematyzowaną wiedzę na temat własnych możliwości i atutów w zakresie tzw. kompetencji miękkich, które są niezbędnym dopełnieniem kwalifikacji zawodowych i od których w dużej mierze zależy skuteczna komunikacja, współpraca, a w rezultacie – końcowe efekty pracy.
Opisane wyżej przykładowe szkolenia zamknięte mogą stanowić dobry punkt odniesienia dla innych firm w budowaniu programów rozwojowych dla swoich pracowników we współpracy z Instytutem Rozwoju Biznesu.
Zapraszamy do współpracy.