Kurs dla coachów
W trakcie każdego dnia szkoleniowego, uczestnicy określają indywidualny cel, związany z prowadzeniem sesji coachingowej, nad którym będą pracować. Przykładowe zagadnienia, które są doskonalone w trakcie pracy warsztatowej, to np.:
- doskonalenie umiejętności zadawania pytań otwartych,
- doskonalenie się w wykorzystaniu intuicji w procesie coachingu,
- poprawa umiejętności słuchania osoby coachowanej,
- praca nad odpowiednią strukturą modeli i narzędzi coachingowych,
- lepsze budowanie relacji coachingowej,
- ogólna sprawność prowadzenia sesji coachingowej w określonym czasie,
- i wiele innych.
Przez większą część dnia w trakcie warsztatu odbywają się 20-minutowe sesje coachingowe, podczas których osoba przyjmująca rolę coacha prowadzi coaching, skupiając się na celu określonym na początku szkolenia.
Sama sesja coachingowa nie musi zostać doprowadzona do końca, ważne jest skupienie się na doskonaleniu wybranej przez uczestnika umiejętności, czego świadomi są pozostali uczestnicy i prowadzący coach supervisor. Po zakończeniu sesji prowadzona jest moderowana dyskusja, w trakcie której osoba pełniąca rolę coacha otrzymuje informację zwrotną od każdego z uczestników grupy Masterclass oraz coacha supervisora.
Proces nauki następuje zarówno w przypadku osoby występującej jako coach, coachee (klienta), jak i osób obserwujących sesję. Proces powtarzany jest przy udziale poszczególnych uczestników grupy Masterclass, w oparciu o ich indywidualne cele. W drugiej części dnia uczestnicy dzielą się na grupy 3-osobowe i mają nadane role: coach, coachee i obserwator. W grupach prowadzą 20-30 minutowe sesje coachingowe pod nadzorem coacha supervisora.
Taka struktura zapewnia każdemu z uczestników warsztatu, poza obserwacją i rolą klienta, możliwość przeprowadzenia sesji coachingowej w roli coacha i otrzymania informacji zwrotnej. Jedna godzina w ciągu dnia może zostać poświęcona na dyskusję związaną ze wskazanym przez uczestników, interesującym tematem natury etycznej. W trakcie warsztatu zostaje wspólnie wypracowane rozwiązanie problemu.
Program szczegółowy warsztatów praktycznych w ramach programu
Practitioner Coach Diploma
- Model TGROW z naciskiem na doprecyzowanie celu
-
- przedstawienie zasad udzielania dobrego feedbacku
- przedstawienie techniki SMART
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- TGROW z naciskiem na pogłębienie rzeczywistości
-
- przypomnienie pytań z zakresu rzeczywistości
- odkrycie własnych barier, jeżeli chodzi o obszar poszukiwań w rzeczywistości
- wypracowanie na forum sposobów na radzenie sobie z wcześniej odkrytymi barierami
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Aktywne słuchanie
-
- na podstawie krótkiego ćwiczenia dokonanie diagnozy, który ze sposobów słuchania jest przeważający
- znalezienie wspólnych pomysłów na pogłębienie aktywnego słuchania – metoda burzy mózgów
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Budowanie relacji poprzez budowanie raportu
-
- wstęp teoretyczny
- ćwiczenie pokazujące rolę raportu w trakcie kontaktu z drugą osobą
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Rola metafory w coachingu
-
- wstęp teoretyczny
- w jaki sposób rozpoznać metaforę u klienta? – dyskusja moderowana
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z nagraniem i feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Praca nad tematami zgłaszanymi indywidualnie w kontekście egzaminu
-
- przypomnienie ankiet egzaminacyjnych oraz punktacji
- aspekty etyczne w pracy coacha – dyskusja moderowana
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Praca coacha z własnymi emocjami podczas sesji
-
- krótkie wprowadzenie teoretyczne
- ćwiczenie poszerzające świadomość własnych emocji i zachowań podczas sesji
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie
- Praca nad tematami zgłaszanymi indywidualnie w kontekście egzaminu
-
- przypomnienie ankiet egzaminacyjnych oraz punktacji
- ćwiczenie w trójkach: coach, klient, obserwator
- ćwiczenie sesji na środku z nagraniem i feedbackiem od każdego z uczestników
- podsumowanie