Sesje Assessment Centre i Development Centre ( AC/ DC) powinny pozwalać przede wszystkim na pokazanie kompetencji wykorzystywanych w pracy zawodowej, symulować rzeczywistość zawodową uczestnika sesji, a nie ją precyzyjnie odwzorowywać. Należy pamiętać, że ćwiczenia, które wykorzystujemy w trakcie sesji, osadzone są w środowisku zawodowym (nie korzystamy z ćwiczeń abstrakcyjnych – pozazawodowych).
Ośrodki rozwoju i oceny skupiają grupy ludzi, którzy biorą udział w symulacjach sytuacji zdarzających się w pracy zawodowej.
W trakcie zajęć odtwarzane są najważniejsze elementy wykonywanych na danym stanowisku zadań.
Wyniki, które uzyskują uczestnicy, są rejestrowane i porównywane z umiejętnościami wymaganymi na tym stanowisku.
Charles Woodruffe, Ośrodki rozwoju i oceny, Oficyna Ekonomiczna 2003.
Assessment Centre i Development Centre – nasze podejście
Co nas wyróżnia?
W projektach Assessment i Development Centre IBD Business School opiera się na własnym bogatym dorobku w zakresie badań praktyki AC/ DC (zobacz raporty: Skuteczność modeli kompetencyjnych, Narzędzia selekcji menedżerów stosowane w Polsce, Praktyka stosowania AC/ DC w Polsce) oraz na wieloletnim doświadczeniu w konstruowaniu i prowadzeniu ośrodków oceny dla firm z różnych branż. W naszym podejściu dbamy także o to, aby stale monitorować i uwzględniać wyniki najnowszych badań nad systemami AC/ DC, które są prowadzone w ośrodkach badawczych w USA i Europie.
Pracujemy zgodnie z wytycznymi międzynarodowymi, przygotowując i prowadząc sesje AC/ DC – Guidelines and Ethical Considerations for Assessment Center Operations, International Task Force on Assessment Center Guidelines (2009).
Opieranie się na międzynarodowych wytycznych oznacza, że w trakcie realizacji sesji korzystamy z kombinacji metod, ćwiczeń indywidualnych i zespołowych. Muszą one obejmować symulacje zadań kluczowych na danym stanowisku. Podczas sesji korzystamy także z zestawu testów psychologicznych, które pozwalają oceniać potencjał kompetencyjny.
Asesorzy z bogatym, wieloletnim doświadczeniem w przygotowywaniu i przeprowadzaniu sesji AC.
Partnerstwo we współpracy z Pracownią Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Przeprowadzanie ćwiczeń grupowych pozwalających na ocenę kompetencji społecznych uczestników sesji.
Najwyższe zasady etyczne i obiektywizm oceny – równe szanse dla wszystkich uczestników.
Kompleksowość świadczonych usług w aspekcie potrzeb, jakie mogą wynikać po przeprowadzeniu AC.
Przeprowadzanie szkoleń przygotowujących organizację do samodzielnego realizowania sesji Assessment Centre i Development Centre w swojej firmie.
Etapy prac nad sesją AC/ DC
Etap 1: Przygotowanie AC
Zapoznanie się z profilem stanowiska (opisem stanowiska, zakresem zadań, rodzajem realizowanej funkcji).
Poznanie modelu kompetencyjnego Klienta i wybór kompetencji do pomiaru w Assessment Centre i Development Centre.
W przypadku braku modelu w organizacji – przygotowanie zestawu kompetencji z bazy kompetencji IBD lub opracowanie kompetencji na potrzeby klienta.
Przygotowanie matrycy kompetencyjnej sesji – zestawu ćwiczeń oraz zawartości wywiadu kompetencyjnego.
Przetestowanie ćwiczeń opracowanych na potrzeby sesji.
Wybór zestawu testów.
Kalibracja zespołu asesorskiego do modelu kompetencyjnego i zestawu ćwiczeń (w tym asesor wewnętrzny).
Przygotowanie logistyczne i administracyjne AC/ DC.
Etap 2: Przeprowadzenie AC
Badanie zestawem testów
Przeprowadzenie ćwiczeń indywidualnych i zespołowych
Przeprowadzenie wywiadów kompetencyjnych
Uzgodnienie ocen przez zespół asesorski
Etap 3: Raporty i feedback
Raport grupowy
Raport indywidualny
Sesja informacji zwrotnej (po sesji zawsze przez asesora, możliwa praca coachingowa z uczestnikiem nad budową planu rozwoju)
Assessment Centre i Development Centre – korzyści
Dopasowanie przebiegu sesji (zestawu ocenianych kompetencji, ćwiczeń, zawartości raportu) do potrzeb klienta, rodzaju stanowiska, firmy, branży.
Tworzenie ćwiczeń pozwalających na pokazanie badanych kompetencji, korzystanie z opisu kompetencji przy tworzeniu ćwiczenia. Zadania umożliwiają uczestnikom ośrodka zademonstrowanie ocenianych kompetencji.
Pogłębiona diagnoza potencjału kompetencyjnego uczestnika sesji, korzystanie z szerokiego zestawu narzędzi, w tym testów psychologicznych. Jest to szczególnie ważne w przypadku projektów rozwojowych.
Przeprowadzanie sesji w sposób maksymalnie obiektywny – m. in. korzystanie z bardzo precyzyjnie opisanych kompetencji (zachowaniami reprezentującymi poszczególne poziomy). A ponadto, dwukrotne ocenianie 1 kompetencji (najczęściej 3-4 razy) w trakcie sesji. Każda kompetencja w ćwiczeniu oceniana przez dwóch asesorów. Uczestnicy oceniani przez zespół asesorów – zmiana asesorów zwiększa obiektywizm oceny.
Zwiększenie akceptowalności wyników sesji przez uczestników – przedstawiamy w trakcie feedbacku informacje o ocenie kompetencji na podstawie zebranych informacji o zaobserwowanych zachowaniach w poszczególnych aktywnościach w trakcie sesji.
Przygotowywanie raportów dla różnych grup odbiorców – grupowy i indywidualny. Możliwość wzbogacenia raportu po sesji DC o rekomendacje rozwojowe dla uczestnika sesji.
Metodologia
Pracujemy zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi (Guidelines and Ethical Considerations for Assessment Center Operations, International Task Force on Assessment Center Guidelines, 2009).
Korzystamy z kombinacji metod, ćwiczeń indywidualnych i zespołowych oraz zestawu testów psychologicznych
Realizowane w trakcie sesji ćwiczenia symulują środowisko pracy, w którym uruchamiane są kompetencje.
Zestaw testów psychologicznych pozwala na pogłębioną diagnozę kompetencji uczestnika sesji .
Partnerstwo we współpracy z Pracownią Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Asesorzy są przygotowani do pełnienia funkcji i mają duże doświadczenie praktyczne. Przed każdą sesją dla klienta odbywa się kalibracja asesorów – zapoznanie z zestawem kompetencji, ich opisem, ćwiczeniami.
Korzystanie z bardzo precyzyjnie opisanych kompetencji (zachowaniami reprezentującymi poszczególne poziomy).
Ocenianie każdej kompetencji w trakcie sesji m.in. dwukrotnie (najczęściej 3-4 razy) oraz w ramach ćwiczenia przez dwóch asesorów. Zapewnia to pełny obiektywizm. Uczestnicy oceniani przez zespół asesorów – zmiana asesorów zwiększa obiektywizm oceny.
Zobacz także program, metodologię i prowadzących szkolenie otwarte z Assessment Centre i Development Centre – kurs dla asesorów: Certified Assessor for Assessment & Development Centre (CAADC) Szkolenie składa się z trzech dwudniowych sesji. Pierwsza jest poświęcona analizie kompetencji asesorów. Druga koncentruje się na narzędziach i roli asesora oraz logistyce sesji. Trzecia zaś dotyczy nabycia umiejętności w zakresie integracji wyników, tworzenia raportów i udzielania informacji zwrotnej.
PRZYKŁADOWE REFERENCJE
Magdalena Pytel, Menedżer Zespołu Rozwoju Pracowników i Kultury Organizacyjnej, Alior Bank SA
Od grudnia 2023 roku do lutego 2024 roku zrealizowaliśmy szkolenie z zakresu rozwoju kompetencji asesorskich do metodologii Assessment i Development Centre dla 27 pracowników Alior Banku. Do realizacji szkolenia zaprosiliśmy IBD Business School. Program obejmował łącznie 6 dni szkoleniowych w podziale na trzy, 2. dniowe sesje oraz pracę przed i pomiędzy sesjami w postaci lektur oraz zadań do opracowania przez uczestników. Szkolenie zostało zrealizowane z sukcesem, pod kierunkiem doświadczonego trenera i eksperta w tej dziedzinie, Pana Włodzimierza Buśkiewicza wraz z zespołem IBD Business School. Jakość szkolenia, komunikacji z uczestnikami szkolenia oraz koordynacja procesu zasługuje na nasze najwyższe uznanie. Z przyjemnością możemy polecić współpracę z zespołem IBD Business School, jako sprawdzonym i odpowiedzialnym partnerem w realizacji projektów szkoleniowych.
Agnieszka Dornfeld-Kmak, Zastępca Dyrektora Ministerstwo Finansów, Departament Budżetu, Majątku i Kadr KAS
Departament Budżetu, Majątku i Kadr KAS potwierdza, że IBD Business School Sp. z o.o. w ramach Umowy C/480/22/DOM/B/310 (…) zrealizowała dla Krajowej Administracji Skarbowej projekt dotyczący, między innymi przeprowadzenia rekrutacji, szkoleń podstawowych i doskonalących dla asesorów oraz szkoleń z zakresu zastosowania Modelu kompetencji KAS dla kadry kierowniczej. IBD Business School przeprowadziło 5 sesji Assessment Centre dla 34 pracowników KAS – kandydatów na asesorów wewnętrznych. Sesje Assessment Centre (AC) zostały zrealizowane w terminie. (…). Firma została bardzo wysoko oceniona pod względem: przygotowania materiałów do sesji AC, jakości pracy zespołu asesorskiego, realizacji sesji AC. Umowa została zrealizowana terminowo i należycie zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia.
Andrzej Starzyński, Kierownik Elektrociepłowni Fortum Silesia SA
Zespół IBD Business School przeprowadził, na nasze zamówienie proces Assessment Centre na stanowisko Dyżurnego Inżyniera Ruchu (DIR). (…) Zarówno sam proces Assessment Centre, jak i raporty oraz sesje feedbackowe zostały zrealizowane bardzo starannie i rzetelnie z zachowaniem dbałości o wszystkie najważniejsze aspekty projektu. (…) Przeprowadzone zostało spotkanie podsumowujące, pozwalające nam wypracować nam finalną rekomendację w oparciu o zgromadzoną wiedzę i opracowane raporty indywidualne. Z przyjemnością rekomenduję Zespół IBD Business School jako dobrego i sprawdzonego partnera w realizacji podobnych projektów.
Tomasz Połeć, Doradca podatkowy nr wpisu 12104, KP Consulting Sp. z o.o.
(…) IBD Business School realizowało dla KP Consulting projekt doradztwa obejmujący budowę i wdrożenie modelu kompetencyjnego, stworzenie i wdrożenie systemu oceny pracowniczej praz przeprowadzenie sesji Development Centre dla 7 osób na stanowiskach Team Leadera. Sesja DC odbyła się i (…) wykorzystano w niej symulacje indywidualne i grupowe oraz testy TIC i TTW w wersji online. Dla każdego Uczestnika opracowano raport zawierający oceny poszczególnych kompetencji i wskaźniki rozwojowe. Zostały też przeprowadzone indywidualne sesje feedbackowe, w formie zdalnej. Wsparcie IBD Business School oceniamy bardzo pozytywnie. Konsultanci charakteryzowali się dużym zaangażowaniem i indywidualnym podejściem. Dzięki temu udało nam się wypracować rozwiązania i procesy spełniające potrzeby naszej firmy. Gorąco polecam współpracę IBD Business School.
Paulina Pogorzelska, Dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o., Oddział w Warszawie
IBD Business School (d. Instytut Rozwoju Biznesu) przeprowadził w Polskiej Spółce Gazownictwa projekt Assessment Centre (…). Do każdej sesji AC została opracowana matryca kompetencji, opis behawioralny kompetencji na potrzeby diagnozowanego stanowiska, dobrany zestaw symulacji diagnozujących wybrany zestaw kompetencji. Każdy z uczestników został także przebadany testami: TIC – narzędzie do badania potencjału motywacyjnego w sytuacji pracy, TTW – test taktyk wpływu oraz TKM – test intuicji menedżerskiej. (…) usługi zostały zrealizowane w sposób należyty, w krótkim czasie i terminowo.
Anna Łukasik, HR Business Partner, BNP Paribas Securities Services SKA. Oddział w Polsce
Niniejszym zaświadczam, że firma IBD Business School (d. Instytut Rozwoju Biznesu) zrealizowała usługę doradczą polegającą na przeprowadzeniu Development Centre. Usługa została zrealizowana w sposób należyty i staranny. W związku z powyższym rekomendujemy Instytut jako profesjonalnego partnera w zakresie usług doradczych.
Anna Wyczesany, Kierownik Projektów HR, ArcelorMittal Poland SA
Niniejszym zaświadczam, że IBD Business School zrealizowała usługę doradczą polegającą na przeprowadzeniu Development Centre (…). W trakcie trwania projektu konsultanci wykazali się dużą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Trafnie dopasowali kompetencje oraz przygotowali zadania na sesje. Sesje Development Centre oraz sesje feedback były prowadzone w sposób bardzo profesjonalny i staranny.
Anna Litwińska, Menedżer ds. Personalnych, Lyreco Polska
Zespół konsultantów z IBD Business School (d. Instytutu Rozwoju Biznesu) przeprowadził 3 sesje Assessment Centre w ramach ewaluacji projektu „Rozwój i wiedza zwiększające sukces Lyreco Polska” dofinansowanego z EFS. Sesje zostały przeprowadzone z najwyższą uwagą i starannością, rzetelną komunikacją oraz profesjonalizmem, które w pełni zasługują na uznanie.
Andrzej Sobiecki, Dyrektor Naczelny Centralnego Biura Zakupów, KGHM Polska Miedź
IBD Business School zrealizowała dla KGHM Polska Miedź SA usługę doradczą w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia warsztatów rozwojowych dla pracowników (…). W trakcie 16 warsztatów dla 96 osób wykorzystano metodologię Development Center do diagnozy kompetencji, wykorzystując różnorodne narzędzia testowe. Po warsztatach każdy z uczestników otrzymał indywidualny raport i brał udział w sesji informacji zwrotnych. Usługa została zrealizowana terminowo i z należytą starannością.