Gry w biznesie
„Wśród menedżerów często pojawia się pytanie 'jeśli mój pracownik zagra w grę na szkoleniu, to czy nauczy się X?’ Wątpliwość budzi często sama formuła aktywności” – czytamy w artykule. „Gra kojarzona jest zwykle z rozrywką, a nie z narzędziem edukacji. Od najmłodszych lat wpajano nam różnicę pomiędzy „uczyć się” a „nauczyć się”. Uczyć się możemy, słuchając wykładu lub czytając podręcznik – dowiemy się, jak inni radzili sobie z podobnymi sytuacjami i jakie są skuteczne metody postępowania. Czy nauczymy się w ten sposób właściwego działania? Czy gdy pojawi się w naszej pracy zawodowej lub w naszym życiu problem, to zareagujemy we właściwy sposób? Czy osiemnastolatek będzie umiał prowadzić samochód, jeśli wysłuchał wykładów i przeczytał Kodeks drogowy?
Nauczyć się faktycznie możemy jedynie, doświadczając jakiejś sytuacji, a gry w biznesie (symulacyjne ) dają nam taką możliwość. Psychologia uczenia się i rozwoju wskazuje, że jednym z kluczowych elementów uczenia się ludzi dorosłych jest danie im praktycznego poligonu, na którym mogą zweryfikować już nabyte umiejętności lub swoje dotychczasowe nieefektywne nawyki. Gry mogą stanowić nie tylko wsparcie w uczeniu się nowych form działania i podejmowania decyzji, lecz także mogą być doskonałym narzędziem typu assessment i development center, pozwalającym na weryfikację dotychczasowych nawykowych działań.”
Autorzy artykułu: dr Beatricze Andrzejewska, Paweł Utracki
Źródło: Personel i Zarządzanie, nr 8/2014
Polecamy lekturę całego artykułu: Personel i Zarządzanie 082014_Czy biznes potrzebuje gier
Zobacz także ofertę IBD Business School w zakresie szkoleniowych gier: Gry i Grywalizacja