Marketing doznań a strategia marki
Istotą koncepcji marketingu doznań jest doświadczenie oraz emocje wyniesione z interakcji z daną marką na każdym z tzw. punktów kontaktu. Jak wykorzystać to w sposób strategiczny? Marketing doznań to koncepcja stworzona w Stanach Zjednoczonych pod koniec XX wieku i od tego czasu zdobywająca coraz większą popularność. W Polsce często mylnie utożsamiana jest z marketingiem sensorycznym czy organizacją eventów, gdy tymczasem jej wdrożenie wymaga zmiany głębokich założeń strategii marketingowej przedsiębiorstwa. U podstaw koncepcji leży budowanie emocjonalnej więzi i interakcji z marką oraz przekonanie, że to, czego klienci poszukują, to nie zwykłe produkty czy usługi, a niezapomniane doznania i przeżycia, które za pośrednictwem kupowanych dóbr mogą stać się ich udziałem. Podejście to koncentruje się na dialogu z konsumentem m.in. poprzez niestandardowe działania ambientowe, marketing szeptany i grywalizację. Ten sposób myślenia o ofercie przedsiębiorstwa można wdrożyć w każdej branży i w odniesieniu do produktu na rynku B2B i B2C.
Doświadczenie, które buduje przewagę konkurencyjną
Zmiana sposobu myślenia i podejścia do oferty własnej firmy stanowi sposób wyróżnienia się na tle konkurencji i przyciągnięcia uwagi klienta, tym bardziej że doświadczenia i więzi trudniej jest skopiować. Co więcej, firmy oferujące doświadczenia mogą zażądać za nie wyższej ceny niż te, które ograniczają się do myślenia w kategoriach zwykłego produktu czy usługi. Współczesny konsument w coraz większym stopniu zainteresowany jest zaspokajaniem potrzeb wyższego rzędu, takich jak szacunek społeczny czy samorealizacja. Potrzeb tych nie zaspokoi sam produkt materialny, ale raczej doświadczenie, które wiąże się z jego nabywaniem czy użytkowaniem.
Polskie wyniki badań w zakresie marketingu (doznań) doświadczeń
Badania[1], prowadzone na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, pokazały, że już 37% Polaków jest gotowych do udziału w gospodarce doświadczeń. Dotyczy to zwłaszcza najmłodszej grupy konsumentów (do 35 lat), wśród których ponad połowa jest zainteresowana czerpaniem rozrywki z zakupów czy zapłaceniem wyższej ceny za możliwość udziału w ekscytującym doświadczeniu. Tendencję tę wytłumaczyć można specyfiką tzw. „pokolenia Y”, którego przedstawiciele zafascynowani są zachodnią filozofią hedonizmu i konsumpcjonizmu. Bez znaczenia dla skłonności do nabywania niezapomnianych przeżyć jest natomiast płeć czy poziom dochodów konsumenta. Polscy konsumenci skłonni do udziału w gospodarce doświadczeń preferują doświadczenia immersyjne, umożliwiające zapomnienie o całym świecie i całkowite zanurzenie się w oferowanym przeżyciu. Młodsi konsumenci łączą immersję z aktywnością, wybierając doświadczenia eskapistyczne (pozwalające na zatracenie się w doznaniu), które mogą samodzielnie kształtować, a starsi wolą pozostać pasywni i wyżej cenią doświadczenia estetyczne. Przeprowadzone badania pokazały także, że dostarczanie klientom pozytywnych i wielowymiarowych doświadczeń zakupowych pozwala na budowanie ich lojalności, zwiększenie poziomu zadowolenia oraz wzrost skłonności do udzielania rekomendacji, co przekłada się na wzrost zyskowności firmy.
Podejście modułowe Schmitta i przykłady jego zastosowania
Całościowe podejście do sprzedawania doświadczeń wymaga zmiany sposobu myślenia i zwrócenia uwagi na typowe dla doświadczeń obszary, nazywane strategicznymi modułami. Każdy z tych obszarów odpowiada za inny rodzaj stymulacji konsumenta, a ich umiejętne łączenie sprawia, że doznania są różnorodne i niezapomniane. Do zestawu kluczowych modułów doświadczeń zalicza się obszary:
- Sensoryczny: koncentrujący się na zmysłach klienta. Jego rolą jest dostarczenie przyjemnych bodźców wzrokowych, słuchowych i węchowych, a także dbałość o atrakcyjne otoczenie, w którym oferowane są produkty lub usługi. Badania dowodzą, iż wzrok, zapach oraz smak stymulują i wpływają w znaczący sposób na partie mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji i zachowania konsumenta. Przykładem strategicznego podejścia w tym obszarze są spektakle Cirque de Solei czy też, z rynku polskiego, wizyta w Restauracji Warszawa Wschodnia. Kolejne przykłady to wydarzenia muzyczne marki Żywiec – Męskie Granie lub Mistrzostwa Imprez Desperados Party Challenge 2016, gdzie „produkt” dopełnia całość doświadczenia, oddziałując na zmysł wzroku, dźwięku i smaku.
- Emocjonalny: w ramach tego modułu nacisk kładzie się na emocje i odczucia klienta, dążąc do osiągnięcia stanu przyjemności, pozytywnej ekscytacji lub rozrywki. Emocje angażują i silnie wpływają na nasze postawy oraz formułowane oceny oferty. Zaskakujący pomysł miała Pepsi Max, wykorzystując element wirtualnej rzeczywistości. Akcja miała miejsce na jednej z najruchliwszych ulic w Londynie, gdzie jedna z ścian tablicy reklamowej przystanku autobusowego została wyposażona w specjalny ekran, przedstawiający obraz live tejże ulicy urozmaicony zaskakującymi wizualizacjami 3D, np. nadlatujący statek kosmiczny, czy pełzająca z kanału ośmiornica, co wywoływało emocjonalne reakcje ludzi typu zaciekawienie, zdziwienie, śmiech czy konsternacja. Natomiast na polskim rynku na uwagę zasługuje inicjatywa Fundacji PZU. W ramach kampanii „Kochasz? Powiedz Stop wariatom drogowym”[2] rozdawano serduszka do dedykacji z możliwością spersonalizowanego przekazu, zachęcające do bezpiecznego prowadzenia samochodu; obdarowany serduszkiem odczuwał pozytywne emocje troski, miłości, przyjaźni. Odwoływanie się do pozytywnych emocji i rozrywki było widoczne także w działaniach reklamowych Play z udziałem kabaretu Mumio – spoty z humorem czy też sklepu internetowego Warsaw Dog, gdzie każdy kupujący otrzymuje wraz z przesyłką akcesoriów dla psa spersonalizowany, pisany lekkim piórem list, wywołujący pozytywne emocje i uśmiech odbiorcy.
- Intelektualny, dotyczy sfery przemyśleń klienta; jego rolą jest stymulowanie zainteresowania i ciekawości nabywców poprzez np. dostarczane informacje na temat wykorzystania produktów. Tutaj staramy się zachęcić ludzi do niestandardowego myślenia i kreatywności. W 2016 r. ciekawą inicjatywę zaprezentowało IBM z IBM Cognitive Studio. Odwiedzając interaktywne studio w ramach festiwalu SXSW w Teksasie, można było doświadczyć rozwiązań i możliwości dostępnych dzięki usługom IBM Watson i platformie IBM Bluemix oraz posłuchać inspirujących wystąpień ekspertów np. o design thinking.
- Behawioralny: wiąże się z fizycznymi doznaniami, zachowaniem klienta i jego skłonnością do podejmowania działań, dzięki którym dane produkty lub usługi stają się częścią jego codziennej rutyny i stylu życia. Kuchnia Spotkań IKEA to miejsce w Warszawie wyposażone w sprzęt i akcesoria do gotowania i urządzenia przyjęcia, tak aby wspólnie gotować i smakować życie z najbliższymi przy przeróżnych okazjach. Inicjatywa IKEA, uruchomiona od 15 listopada 2015 roku, została już zauważona przez konsumentów (około 5 tys. odwiedzin[3]), jak i marketerów z racji nominacji do nagrody Effie 2016.
- Relacyjny: jego zakres wykracza poza myśli, odczucia i zachowania pojedynczego klienta i umieszcza go w szerszym kontekście, koncentrując się na poczuciu przynależności do szerszej grupy konsumentów lub społeczności. Pojawiają się tutaj powiązania międzyludzkie – łączące samych klientów oraz klientów i pracowników firmy – ale także i przywiązanie do marki, i tego, co ona sobą reprezentuje. Przykładem mogą być działania w mediach społecznościowych pozwalające na utrzymanie ciągłego kontaktu, takie jak działania DOOH Facebooka[4], realizowane w Wielkiej Brytanii. Na portalu społecznościowym został uruchomiony specjalny kanał, na którym zainteresowani zabawą mieli możliwość zamieszczania zdjęć z bliskimi, które następnie były w odpowiedniej grafice wyświetlane na 22 dynamicznych nośnikach. Kampania zaangażowała odbiorców z ponad 124 krajów i utrwala wizerunek firmy jako otwartej na interakcję, budowanie relacji i uczestnictwo w istotnych momentach życia swoich użytkowników.
Przepis na doświadczenie
Opisane powyżej moduły wskazują, że doświadczenia naszych klientów są niezwykle skomplikowane i wielopłaszczyznowe. Planowanie idealnego doświadczenia to nie tylko taktyczne działania nakierowane na bieżącą satysfakcję klienta. Do inscenizowania doświadczeń należy podejść w sposób strategiczny, a przepis na niezapomniane doświadczenie jest następujący:
- Wybierz motyw przewodni dla swojej firmy, produktu czy usługi. Motyw ten stanowić będzie zapowiedź potencjalnych doświadczeń i obietnicę niezwykłych przeżyć. Pozwoli pobudzić wyobraźnię klienta i wykreuje określone wyobrażenia i oczekiwania, które oczywiście następnie trzeba spełnić. Motyw to obietnica, którą najczęściej wyraża nazwa marki.
- Następnie, zadbaj o obecność elementów wspierających motyw przewodni i wyeliminuj wszystko to, co rozprasza i wywołuje negatywne skojarzenia. Na tym etapie nasza obietnica niezwykłych doznań przeradza się w rzeczywistość składającą się z otoczenia, w jakim oferowane są nasze produkty i usługi, towarzyszących im procedur, a także ludzi. Ważną rolę odgrywają tu zwłaszcza wystrój i atmosfera panująca w sklepie oraz wygląd i zachowanie personelu sprzedażowego. Projektując te elementy jesteśmy w stanie odwołać się do wszystkich strategicznych modułów doświadczeń i sprawić, że klient na pewien czas zanurzy się w innej rzeczywistości. Autorzy koncepcji marketingu doświadczeń zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na sensorykę i zaangażowanie wszystkich zmysłów klienta.
- Testem „niezwykłości” doświadczenia jest, czy klient zechce kupić jakąś pamiątkę z nim związaną. Jeśli takiej chęci nie wyraża, to oznacza to, że doświadczenie nie jest warte zapamiętania na dłużej. Nie chodzi tutaj o wysoką jakość oferowanych pamiątek, lecz właśnie o to doznanie, które chcemy upamiętnić. W przeciwieństwie bowiem do produktów i usług, doświadczenia trwają w naszej pamięci, a wspominane nabierają jeszcze piękniejszych kolorów.
- Ostatnim elementem jest cena. Doświadczenie nie powinno być tylko efektem ubocznym kupowanych produktów czy świadczonych usług, ono powinno być centralnym punktem oferty przedsiębiorstwa. Wiąże się to z koniecznością odpowiedniej wyceny doznań – w zależności od ich specyfiki można żądać opłaty za wejście do sklepu, udział w wydarzeniu, opłata wstępna lub członkowska, na czas określony lub nie. Ważne jest to, że poprzez uiszczenie opłaty klient uzyskuje dostęp do specjalnie zaprojektowanej platformy usługowo-produktowej, na której bazie powstają jego doświadczenia.
To rodzi pytanie, czy doświadczenia są dla każdego? Zdecydowanie tak. Należy pamiętać jednak, że każdy klient jest inny i w przypadku doznań błędem jest narzucanie jednego utartego schematu postępowania. Co prowadzi nas do drugiego pytania: czy każdy może takie doświadczenia oferować? Tutaj pozostawimy wam pole do rozważań i oceny własnych możliwości. Prawie 40% Polaków jest gotowych na uczestnictwo w gospodarce doświadczeń. A wy?
dr Katarzyna Dziewanowska, dr Agnieszka Kacprzak, Katarzyna Ładniak-Grońska
Źródła:
- Dziewanowska K. i Kacprzak A. (2013). Marketing doświadczeń. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
- Kacprzak A., Dziewanowska K. i Skorek M. (2015). Gospodarka doświadczeń. Perspektywa polskiego konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
- Pine J. i Gilmore J. (2011). The Experience Economy. Boston: Harvard Business Review Press.
- Schmitt B. (1999). Experiential Marketing: How to Get Customers to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to Your Company and Brands. New York: Free Press.
- http://www.muno.pl/news/desperados-party-challenge-mistrzowstwa-polski-tworcow-imprez/
- https://vimeo.com/149279495
- https://www.ibm.com/blogs/cloud-computing/2016/03/ibm-cognitive-studio-immersive-experience-sxsw-2016/
- http://www-01.ibm.com/software/collaboration/events/sxsw/#agenda
- http://ladnydom.pl/wnetrza/1,94048,19104797,w-warszawie-powstala-kuchnia-spotkan-ikea-wpadnij-gotuj-i.html
- https://www.youtube.com/watch?v=Go9rf9GmYpM
[1] Badanie prowadzone metodą CATI w grudniu 2013, za pośrednictwem agencji BioStat, na reprezentatywnej próbie 1045 polskich konsumentów w wieku powyżej 18 lat.
[2] Świadomość akcji we wrześniu 2014 za o-m.pl – 80% polskiej populacji, 65% pozytywnych wzmianek w internecie.
[3] Dane MEC i IKEA.
[4] Dane Facebook, 173 mln polubień.