Testy w biznesie – podstawowe dane o badaniu
Raport przygotowany przez Instytut Rozwoju Biznesu, Polską Fundację Badań nad Zarządzaniem i Pracownię Testów Psychologicznych, zaprezentowany podczas konferencji „Testy w biznesie. Standardy a praktyka”, które odbyła się w Centrum Konferencyjnym Instytutu w Serocku 11 marca 2011 roku.
Patroni medialni: HRNews, nf.pl, Puls Biznesu, Bizneswieszjak.pl, „Personel i Zarządzanie”.
Wyniki badania ankietowego zaprezentowała dr Aleksandra Jaworowska, Prezes Pracowni Testów Psychologicznych PTP.
Zobacz także naszą ofertę doradczą
Historia ankiety
2009 rok – Ankieta EFPA; dedykowana wyłącznie psychologom
2010 rok – Instytut Rozwoju Biznesu i Pracownia Testów Psychologicznych PTP tworzą ankietę dla osób stosujących testy w firmach; dedykowana nie tylko psychologom.
Ankieta dla osób stosujących testy w firmach
Autorzy | Zespół konsultantów Instytutu oraz PTP PTP |
Budowa | 11 pytań zamkniętych + 1 pytanie otwarte |
Adresaci | Osoby stosujące testy w obszarze pracy i organizacji |
Wersje | Papierowa i elektroniczna |
Respondenci | 112 osób |
Respondenci – wiek
Respondenci – wykształcenie
Wykształcenie wyższe (z jednym wyjątkiem)
Zatrudnienie – wielkość firmy
Zatrudnienie – branża
Zatrudnienie – dział
Częstość stosowania testów
Cele stosowania testów
(co najmniej kilka razy w miesiącu)
Przedmiot badania testami
Najpopularniejsze testy biznesowe
Co decyduje o wyborze testu
Skąd pochodzą stosowane testy
Wykorzystanie internetu i komputerów
Wykorzystanie internetu i komputerów – teraźniejszość i przyszłość
- Obecnie dominuje badanie wersjami „papier-ołówek”.
- Przyszłość należy jednak do badań komputerowych i internetowych. Ponad ¾ respondentów sądzi, że udział tych sposobów badania zwiększy się w
przyszłości.
Dostęp do testów psychologicznych
Powinien być ograniczony. Sądzi tak:
- 96% psychologów
- 69% niepsychologów
Błędy i nieprawidłowości w stosowaniu testów
Podnoszenie kwalifikacji w zakresie stosowania testów w biznesie
Na potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji wskazuje:
Podsumowanie
- Testy w biznesie są stosowane głównie w celach rekrutacji zewnętrznej, rzadziej – alokacji i szkoleń
- Stosuje się je przede wszystkim do pomiaru osobowości i „miękkich” kompetencji, rzadziej – do
pomiaru inteligencji i zdolności - Najpopularniejsze testy – dostępne na rynku, ogólnego przeznaczenia
- Wiedza i umiejętności powinny decydować o dostępie do testów
Wnioski
- Brak jest specyficznych dla HR narzędzi diagnostycznych i/lub narzędzi o specyficznych dla HR zastosowaniach
- Jest powszechna potrzeba podnoszenia kwalifikacji w zakresie kompetentnego stosowania testów